
lj ide mellm…
lj ide mellm s nzzk egytt az utat, mely hozzd vezetett. Ne trdj most a kitrkkel, n is gy jttem, ahogy lehetett. Hol van mr, aki krdezett, s hol van mr az a felelet, leolvasztotta a Nap a htamra fagyott teleket. Ztygtette a szvem, de most szeretem az utat, mely hozzd vezetett.
(Csuks Istvn)

| |

Vrlak
Merengve ltem a parton,
Rm ksznttt lassan az alkony.
S a vn Duna kt partjn
Szrkesg nyugodott mln.
Egyedl reztem magam,
A szl htrafjta hajam,
S a vn Duna kt partjn
Az este leszllt mr nmn.
Vrlak. "Taln nem jssz el?"
Furcsa rzs tlttt el,
S a vn Duna kt partjn
Sttsg zporozott rm.
Indulni kszltem ppen,
Mikor meghallottam lpted,
S a vn Duna kt partjn
Kigylt a lmpaszivrvny.

| |

A VERS
A villm sem l sokig,
fnyben magnyosan,
csupn addig, mg elrhet,
felhtl az els fig,
mellyel egyeslni vgyik.
A vers maga is olyan.
Fnyben magnyosan addig l,
ameddig lhet,
felhtl elr a fig, indul tlem,
s meglel tged.

| |
„Azrt van sr, hogy vigasztald,
hez, hogy terts asztalt.
Azrt van seb, hogy beksse kezed,
Vak, elhagyott azrt van, hogy szeresd!
Azrt van annyi rva, ldztt,
Hogy oltalmat nyerjen karod kztt.
Az irgalmat knok fakasztjk,
Mlysg felett van csak magassg.
Ha ms gytrdik, vrzik, szenved,
Azrt van, hogy megmutassad,
Mennyi SZERETET van Benned!”

"A vgtelenhez mrve nem is lteznk,
A csillagvek rin egy perc az letnk.
Az ember nmagban semmit sem r,
Ha nincsen bartunk, elvisz a szl."
| |

"Amikor gyenge vagy,
akkor vagy a legersebb.
Amikor semmid sincs, tid
az egsz vilg.
Amikor vgkpp elbuktl,
s gy rzed, mr nem bukhatsz
albb, akkor mr csupn
egyetlen shajts a gyzelem.
Egyetlen shajts.
Shajts!
Fjd ki a levegt,
ereszd el a ktsgbeesst,
ereszd el dhdet,
ereszd el a grcss akaratot!"

| |


AZ N SZIVEM
Az n szvem jtszik,
ingemen tltszik,
msik szvvel tndrkedik
hajnalhasadsig.
Szlettem, felnttem
durva gaz-erdben,
virg vagyok, attl flek:
csaln lesz bellem.
Szaporodik vem
fnyben, gdrgsben,
ecetrt kell elcserlni
minden dessgem.
(Nagy Lszl)

„Az Isten az egyszersg,
Unja a tlsgos jkat,
Unja a nyugtalanokat
S a sokszer, nagy lmodkat.
Az Isten engem nem szeret,
Mert n sokig kerestem,
Mg meg se leltem s akkor is
Ktdtem, vele s versenyeztem.
Az Isten van valamiknt:
Minden Gondolatnak aljn.
Mindig neki harangozunk
S h, jaj, n ott lk a baljn.”
(Ady Endre: Az Isten baljn)




Halk, bnatos szks
Halkabban daloljatok,
szaki, vndor dalok,
Hirtelen, ksza dalok,
Szl-viharok.
Ma jnius van
S kiss bsan
Jttem el valahonnan.
Jjszakt se mondtam.
Meleg, vihartalan
Nyrban
Tettem be oda a szvem
S a lbam
S szeretnm kivonni ket,
E hamar lpegetket.
Halkabban daloljatok,
szaki, vndor dalok,
Hirtelen, ksza dalok,
Szl-viharok.
(Ady Endre)

J jszakt
Falon az inga lass fnye villan,
Oly ttovn jr, szinte arra vr,
Hogy gyam mellett kattanjon a villany,
S a sttben majd boldogan megll.
Pihenjnk. Az lomba merlnek
J dolga van. Megenyhl a robot,
Mint ahogy szpen slya vsz a knek,
Mit kegyes kz a mly vzbe dobott.
Pihenjnk. Takarmon pr paprlap.
Elakadt sorok. Trstalan rmek.
Megsimogatom ket halkan: rjak?
s kicsit fjn shajtom: minek?
Minek a llek balga fnyzse?
Aludjunk. Msra kell ideg s vel.
Jzan dologra. Friss tlekedsre.
s rossz robotos a kskel.
Mi haszna, hogy paprt mr j egyprat
Bertam? Bolygott rajtuk bs kezem
A tollra dlve, mint botra a fradt
Vndor, ki havas pusztkon megyen.
Mi haszna? A sok tveteg barzdn
Hov jutottam? s ki jtt velem?
Szeld dalom lenzi a garzdn
Kromkod s nyersdal jelen.
Majd egyszer... Persze...
Mskor... Szebb idkben...
Tik-tak... Ketyegj, vn, j klt-vigasz,
Majd j a kor, amelynek visszadbben
Felnk szve... Tik-tak... Igaz... Igaz...
Falon az inga lass fnye villan,
Aludjunk vagy szz vet csndben t...
gyam mellett elkattantom a villanyt.
Versek... bolondsg... szp j jszakt!
(Tth rpd)

| |

| |
|
|
|
Kalendrium 1942/7
bb 2007.01.11. 05:25
Adnisz feltmadsa..
A hsvti szoksok hromfle gykere...
A hsvti nagytakarts....
Adnisz – Adonj
A msikat Frazer dolgozta ki pratlan lesltssal....
A Termkenysg si szimbolikja...

Adnisz feltmadsa
J nhny hsvtja mr, hogy Mra Ferenc a szegedi temet fldje alatt vrakozik az rk feltmadsra. Holott szmomra s mg sokunk szmra meg sem halt soha – itt l velnk az rsban, a csndes mosolyg hangja puha emlkben, letfilozfijnak halk derjben.
S a magam kln szmra meg plne l, pp hsvt tjn, amikor a kirakatokbl ragyogva harsan ki a sok hmes piros tojs. Hozzjuk fzdik Mrnak, a tudsnak legfontosabb leteredmnye: az a hmes tojs, amelyet egy kiszombori skori srbl sott ki, s ezzel j utakat vgott az sszehasonlt vallstudomny elbe. maga, br rsban csak kevs szval szmolt be errl a leletrl – egyszer nigazols gyannt cmen meslte el egy alfldi magyarral val vastkzi beszlgetst errl a tojsrl –, mgis teljesen tisztban volt annak rendkvli jelentsgvel. Tbb zben is hosszan beszlgettnk rla, s tudva tudta, br megrshoz mr nem futotta az letbl, hogy ezzel a sok ezer esztends piros tojssal, amely hetvenhrom tredkben kerlt ki a fld all, si titkok nyomba jutott. Misztriumok, az let rkkvalsgban, a feltmads remnysgben val rk emberi bizakodsok kapuja el jutott.
Tudta, meg is rta, hogy satsokban gyakori a tyktojs, fknt szegnyesebb asszonysrokban. Nlunk, palcfldn buggyan ki sokszor ilyen tojs az eltemetett fiatalasszonyok markban. Nyry Albert br annak idejn szellemes kvetkeztetssel meg is mondta, hogy nyilvn a termkenysg szimbluma ez a tyktojsa ni srokban. Wormsban rmai kori srban leltek hmes tojst. Dlebbre is akadtak mr ilyen tojsleletre: itliai etruszk srokban, st mg Dlosz szigetn is.
A kiszombori tojs azonban – amelyrl gy mellesleg mondjuk meg, hogy voltakppen nem is piros, hanem barns szn, s szpsges girlandokat karcolt bele az skori mvsz – sok ezer vvel elzi meg a keresztny kultrt, s ezzel a feltmads hitnek oly si gykerei kz vilgt bele, amikre Mra leletig gondolni sem mertnk.
Mra lelete nhny v ta hsvt tjt mindig itt ksrt az rasztalom eltt. Nem hagy nyugodni: egyszer mr mgiscsak illenk ennek a hsvti nnepnek nyomba jrni. Persze nem a magam lbn, amikor sokkalta hivatottabb tudsok mr kitapostk elttem az utat. Mint pldul az a bizonyos Frazer nev angol vallstrtnsz, akinek Az Aranyg cm gynyr knyve egy letre szl lmnye annak, aki elolvassa. Avagy Rheim Gza, akinek a Magyar nphitrl rott knyve slyos vdirat azok ellen, akik ezt a vilghr kutatnkat eltttk munkssgnak itthoni folytatstl. (Mert viszont az angol nyelvterleten pldtlan sikereket rnek el a knyvei.)
A hsvti szoksok hromfle gykere
Sok-sok ezer adatot gyjtttek k is meg persze szmtalan ms folkloristk is ssze a hsvt nnepre vonatkozan. S br k maguk nem foglaljk egybe ennyire hatrozottan a vlemnyket, n mgis azt ltom, hogy a hsvt nnepi ciklusa formjban hrom si gondolatvilg rekedt meg az emberisg fajemlkezetben. Az egyik az ltalnos emberi tisztulsvgy, a msik a smi bzaengesztels eszmekre, a harmadik pedig a szlv–germn frfiv avats nnepnek emlkezete.
Ez a hrom eszmevilg kerlt bele Eurpban a keresztnysg csods erej amalgmstjbe, s ott forrott ki azz a himnikus, tmjnfsts nnepsgg, amely Nagyht cstrtkjn kezddik, s a hsvt utni vasrnapon zrul be.
Kevs olyan nnepe van az emberisgnek, amelyhez mr eleve annyi tves eszme, nphit s npetimolgia fzdnk, mint a csakugyan rejtelmekkel teli hsvthoz.
Kezdjk mindjrt a piros tojsokat toj nyllal, amelyrl kivl etnolgusunk, Solymossy Sndor mutatta ki, hogy egyszer nyelvi botlsbl szletett meg. A botlst az egybknt annyira pontos nmetek kvettk el, amikor a fiatal, kvr madrnak, a Haselhuhnnak a nevt rtettk flre Haserlnek, nyulacsknak, s azta – minden termszettudomnyos jobb meggyzdsk ellenre – nyllal tojatjk a piros tojst.
A msik ilyen nyelvbotls a brny krl trtnt. Ezrt mr a rgi, rmai keresztnyek a felelsek, akik a Mithra-kultuszbl ismert Agni-Deust (a Tzistent) rtelmeztk flre, s neveztk el Agnus Dei-nek (Isten Brnynak), s ezzel egyszerre belekeveredtek egy egszen ms, smi eredet vallsos szoksba, amelyrl majd mg szlunk e sorokban.
Baj van aztn magval a hsvt idegen nevvel is. Nmetl hol Paschnak, hol Osternnek mondjk. A Pasch termszetesen a pszach (a zsid hsvt) elnmetestse, jval a nrnbergi trvnyek keletkezse eltt. Csakhogy ezt a pszachot vagy passzachot minduntalan hol a passibl, hol a pszkbl szrmaztatjk, holott egyikhez sincs semmi kze. A passzah tmenetet jelent, spedig ktfle rtelemben. Histriai jelentse szerint a zsidk „tmenete” Egyiptusbl a Vrs-tengeren t; csillagszati jelentse szerint pedig a Nap tmenete a tavaszi napjegyenen. S kln tvedsek forrsa mg a germn eredet Oster sz is. Ez az sindogermn Ostarnak, a tavasz istennjnek a neve, amelyet aztn a keresztny papok tvettek a keresztny hsvt nnepre. Nem tvesztend persze ssze az Auster szval, amely osztrigt jelent. Csakhogy mgis sszetvesztettk a derk trkprajzolk, akik az Austerninselt kvetkezetesen Osterinselnek rjk, mire a mi kitn fldrajztudsaink is Hsvt-szigeteknek fordtjk az angol Osztriga-szigeteket.
Ha mr a nv krl ennyi flrerts s flremagyarzs addik, elgondolhat, hogy maga az nnep s annak sok furcsa szoksa s ritulis szerszma mennyi tvedsnek s balhitnek vlt gykerv.
Ki tudn gy hirtelenben megmondani, hogy mikor, mirt kerlt a katolikus valls felszerelkedsbe a nagyheti kerepel? Vagy mirt „mossa ppen nagypnteken a holl a fit”? Vagy mit jelent virgvasrnap a kisze-kihords, vagyis egy szalmabbunak a vzbe hajiglsa? Mirt szerepel a hsvti brny vagy a tojsa hsvt nnepsgn? Mit jelent a hsvti tojssal val ticcsels (a tojsok sszetgetse)? Mit mond szmunkra az Alfldn is ismert Emmauszba jrs (hsvti sta a szabadba, kocsmzssal egybektve)? Mi az a hsvt utni vasrnapon dv mtkls s komls, amely olyan rgi divat, hogy mr Diocletianus csszrnak is rendeletben kellett megtiltania ezt a szokst? Mi a piltusvers eredete s jelentsge? Mirt ntzik a lnyokat hsvt msodnapjn? Honnan ered a nagyhten a Szent Sr lltsnak, feltmadskor pedig a Krisztus-szobor krlhordozsnak a szoksa? Mirt tzdelnek a Krisztust pldz vastag hsvti gyertyba, Krisztus sebhelyeinek emlkezetre t tmjnszemet?
Csupa-csupa rejtlyes szoks, ismeretlen rtk szimblum, az ember fajemlkezetnek legmlyeibe vezet semlk.
A hsvti nagytakarts
E nehezen rtelmezhet rtusok egyik csoportja egszen hatrozottan az emberisg si tisztulsvgynak, a katarzisvgynak drmai megjelentse. Az, amely teht a zsidsgban is munklkodik, amikor a bnbnat napjn a folyk szlhez zarndokolnak s abba beleimdkozzk a bneiket, hogy a vz sodra vigye el azt visszahozhatatlanul. Vagy, ahogy egy msik smi szoks szerint a trzs a maga sszes bneit egy fekete kecskebakra ruhzza r, s ezt a bnbakot aztn kiverik a sivatagba. Ez lesz a megvlts, a bntl val megtisztuls brnyv, amikor a perzsa hatsok alatt az Agni-Deust Agnus Deinek rtelmezik t. („Agnus Dei, qui topis peccata mundi”, „Isten brnya, aki elveszed a vilg bneit!”)
De ugyanez az ltalnosan emberi megvlts-mgia dolgozik abban a szoksban is, amikor a szalmabbut cipelik ki a folyvzhez, s bedobjk. Ksbb persze oda fordul a magyarzat, hogy a „telet hordjk ki”, mert mindig a tavaszi napjegyenkor esedkes ez a szoks. S ha mr benne vannak a llek tisztogatsban, a hz tjkt is meg kell tisztogatni: teht elkvetkezik a hsvti nagytakarts, a nagymoss. S ezzel a hztakartssal fgg ssze a varzslatok ront erejtl val megtisztuls mgija is. Minlfogva sttel, kerepelvel minl nagyobb zajgst kell csapni, hogy a rossz szellemeket elkergessk a hz s az istenhza krl, s egyltaln az egsz falu tjrl; minlfogva hsvtkor szoktk megtartani a zajgssal egybekttt „hatrkerlt”, zajong szerszmok zenebonjtl ksrt processzit. S lvn, hogy a legsibb osztlyharcoknak rks alulmaradottja, va, sidk ta minden bnknek rks bnbakja, s egybknt is termszetnl fogva folyton tisztulsra szorul teremtse a N, ennlfogva – s persze mg egyb okoknl fogva is, amelyek azonban itt kontaminldnak, vagyis egyb indtkokkal sszekeverednek – a nagy tisztogats alkalmval elssorban a nt kell megtisztogatni, vzbe tenni, vdrrel lenteni, vizes teknbe dugni, vagy legalbbis rzsavizes flaskval meglocsolni.
Ez teht a fura hsvti szoksoknak sforrsa.
Adnisz – Adonj
A msikat Frazer dolgozta ki pratlan lesltssal.
Vallstrtneti kutatsai sorn rjtt arra az rdekes tnyre, hogy a fld al szlls s feltmads gondolata mindentt a Fldkzi-tenger keleti partvidkn, a Levantban s Egyiptusban jelentkezik klnbz hsk alakjban. Ozirisz, Tammuz, Attisz s Adnisz a legfbb hordozi ennek a feltmads-mtosznak. Arra a – fknt mai idkben sajtsgosan hangz – felfedezsre jutott, hogy az Adnisz-kultusz, amelyet a kpzmvszetek rvn helln–rmai hagyatknak szoktunk tekinteni, alapjban ugyancsak smi eredet rtus. Adnisz atyja – a legenda szerint – Fnix, grgsen Phoinix, vagyis a smita fnciaiak totemllatja. Erre aztn elkezdte magt az Adnisz nevet elemezni, amibl kiderlt, hogy ez a nv a legtisztbb smi sz: ugyanaz az Adn (vagyis „r”) van benne, mint amely a hber tbbes szm Adonjban. Az Adnisz-kultusz shazja a fnciai vidk, a Libanon krnyke, ahol tavasszal a tlen t kpzdtt gleccserek elolvasztjk a hegyek rt agyagjt, s ezrt a tavaszi radskor mindig vrszn vz mlik al a hegyek kzl, gy, hogy egy darabon mg a tengert is megpirostja. Adniszt meggyilkoltk! S ugyanekkor kivirgzik mindentt a lilspiros, sebhely formj anemone (a kkrcsin), Adnisz kedvenc virga, amelynek mr arab neve is a kultuszra mutat, mert hiszen a „Namaan sebnek” (a kedvenc sebnek) nevezik az arabok s a szrusok. (Innen ered az „anemone” sz is.) Mivel pedig a legenda szerint Adnisz anyja Myrrh, a tmjn, ezrt szerepel Adnisz nnepn olyan ersen a tmjn is.
Az Adnisz-legenda tovbbi elemzse s az Atya-Fi istensggel azonostott Attisz-legendval val egybefggse aztn oda vezette Frazert, hogy az Adnisz-nnep mgtt egy ltalnos smi tavasznnepet fedezzen fel. Itt Adnisz, az r, akinek kpt tudvalevleg a „bzaszem viseli”, magt a bzt, illetve annak szellemt kpviseli. Ezt az ember fl vre a fld al temeti (a tavaszi vetskor), s nehogy a bzaisten megharagudjk az lve eltemetsrt, ezrt mr a vets megkezdse eltt megjtsszk eltte egyrszt a feltmads legendjt: gy, abban a tudatban szlljon a fld al a bzaisten, hogy onnan fel is fog tmadni. Msrszt pedig engesztelsl emberldozatot is hoztak neki, amelyet csak ksbbi idben vltott fel az llatok felldozsa ezen a tavasznnepen (hsvti brny, hsvti sonka). S ha mr megrekedt az emberek emlkezetben az emberldozat, akkor keresnek hozz emberi bnbakot – a keleti legendk tbb ilyet neveznek meg –, a keresztny legendkban knnyen knlkozott r a Krisztust hallra tl Piltus alakja. Minlfogva a keresztny nphit hsvtkor vesszvel, ktllel veri a templom ajtajn (vagy szobrai kztt) kifaragott Piltust, s mivelhogy a vers raglyos dolog, a gyerekek egyknnyen egyms ellen fordtjk a mr amgy is meglendlt vesszt: faluhelyen egymst megszalajtva „verik Piltust” vgig a falu hosszn.
S e bzaisten tavaszi nnepnek misztikus szoksai hogyne szrmaztak volna t arra a msik el-zsiai smi hroszra, aki Bethlehemben, vagyis a „Kenyr hzban” szletett?!
A Termkenysg si szimbolikja
S vgl a hsvti szoksok egy harmadik csoportja, amelyben hatrozottan a frfi- s ni csoport klnvlsa tnik fl. Gyant kelt mr bizonyos tagadhatatlan szimbolika a nknek frfiak ltal val meglocsolsban, aminek fejben a n „hlbl” hmes tojst, a termkenysg szimblumt nyjtja t az t megntz frfinak. Ez a jelkpes ketts aktus minden ktsgen fell a termkenysg tavaszi nnepl mutatja meg a hsvtot. mde elkvetkezik az Emmausz-jrs; frfiak csoportosan kirndulnak mulatni, vagyis kivonulnak a „frfiavatsnak” orgikkal meglt szertartshoz, amely keresztny idkben az jszvetsgi emmauszi sta nevt vette fel, s egyszer kocsmabeli ivss enyhlt. De mg jelentsebb ennl a „mtkls” s a „komls” szoksa. Az egyik a lenyoknl, a msik a frfiaknl. A hsvti szentelt holmik kzl az egyik lny egy tlnyit elkld olyan lnytrsnak, akivel az elmlt v sorn sszeharagudott, vagy pedig ltalban olyannak, akivel tartsabb bartsgot kvnna ktni. Ha a megtisztelt elfogadja a mtkatlat, akkor ez a testvrisg egy vre vagy sok esetben egy egsz letre ktelez: az ilyenformn sszemtkldott lnyok vrben testvreknek tekintik, segtik, vdik egymst. Ugyanilyen, csak mg komolyabb kvetkezmnyekkel jr, mert vrszerzdsszer ktelezettsgeket elr szoks a frfiak kztt a komls, az si Geheimbund, a frfiak titkos szvetkezsnek maradvnya, amely dlszlv vidkeken gyakran a vrbossznak nemzedkekre terjed ldklseit is felidzte.
Nemzeti Mzeumunkban vtizedekkel ezeltt egsz sor, valsznleg szlv eredet ezsttlat fedeztem fel. Eulogia- vagy szlvosan osztolaszka-tlaknak neveztem el ket. Ezek a hsvti szeretetkldemnyek tarti voltak, s egyik nagy csoportjuknak az a kzs jellemvonsa, hogy kzptt forgathat fej ezstkecske (vagy szarvas) van beljk erstve. Itt nyilvn belejtszik a hsvti bnbaknak, msrszt a termkenysgnek, a frfiassgnak motvuma.
S mindezeken a rtusokon, mgikus trgyakon, babons beidegzettsgeken fell ott van maga a piros tojs, amelyet ha srba tesznek, ezzel nyilvn hiszik s valljk, hogy gy, amint a tojs kemny, ltszlag lettelen hja mgtt ott van az j let minden lehetsge s remnysge, a vrvrs letcsra, gy a fld kemny krge mg rejtztt halott szmra is ott van az eljvend piros vr letnek rk bizakodsa, a halhatatlansg szent s vigasztal remnysge.
Adnisz-Adonj vrl vre meghalhat, de minden tavasszal jra bred, nincs rk hall, csak rk feltmads.
ltalban a tavaszi feltmads, a Hsvt nnepe termszetesen szintn telve van ilyen si germn s msfajta babonkkal, s bizony az idegen eredet cmn a gyermekek egyik legkedvesebb jtkszert, a kereplt is el kellene puszttanunk. Hiszen ez a hangszer eredetileg arra szolglt, hogy a Nagyhten, amikor Krisztus halott, s gy a gonosz szellemek, mialatt az Alvilgot jrja, a nyitva hagyott ajtn kiszabadulnak a pokolbl, s feljnnek erre a vilgra – ezeket a gonosz szellemeket a kerepl hangjval elhessegethessk. A katolikus Egyhz persze ezt a pogny szokst is tformlta, s a Nagyhten azrt szlnak harangok helyett a kereplk, mert „a harangok ilyenkor elmennek Rmba”, igazban azonban a Krisztus srba szllsval felszabadult gonosz szellemeket kergetik el a kereplvel…
S hogy Mra Ferenc ennek az eszmnek vezredes, semberi jelkpt, mgikusan erst szimblumt ppen a magyar Alfld szvben lelte fel, ennek taln ma mg inkbb, mint ezerves trtnetnkben brmikor, idtlen, sorsszer, chiliasztikus jelentse van.

| |
|
|
|
Ha tetszik portlom, zenj nekem!
Szeretettel visszavrlak!
Ha nem tetszik,srgsen keresd meg a kperny jobb sarkban a piros X-t.
"Az illemet otthonrl hozzuk magunkkal!"
| |

Tovbbi idzetek...
Tovbbi idzetek...

NINCS PNZED TINTAPATRONRA?
..KATT IDE!..


Tanulj meg nemet mondani! Tbbet rsz vele, mintha beszlnl latinul.
Charles Haddon Spurgeon
Egy embert szeretni azt jelenti, hogy olyannak ltjuk, amilyennek Isten gondolta.
Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij
A legtbb utnzt az utnozhatatlan csbtja.
Marie von Ebner-Eschenbach
Senkit s semmit nem ismerhetnk meg igazn, ha nem szeretjk. (...) Aki a szve gykerig nem szeret valakit, azt nem is ismerheti meg. Addig terjed az ismeretnk, ameddig a szeretetnk.
Gykssy Endre
Akkor j embernek flben szakasztani dolgt, mikor mg szolgl a szerencse.
Faludi Ferenc
Kt nagyon klnbz ember is megtanulhat harmniban lni egymssal, ha felismerik, hogyan hozzk ki a legjobbat a msikbl. Ez a szeretet jutalma.
Gary Chapman

| |
KREATV ALAPANYAGOK MEGVSROLHATK |
| |
HA VAN KEDVED,KSZTS TE IS S PLYZZ!! Itt: |
| |
SABLONOKAT, MINTKAT A KPESLAPKLDIMBEN BVEN TALLTOK! |
| |
Tovbbi idzetek...
Tovbbi idzetek...





Ma csak lvezd az letet,
rlj, aminek csak lehet!
Dallal kszntelek tged,
pohr csendl, Isten ltet!
Dupla Kv
J tett helybe jt vrj.
Eged legyen borutlan isten arcz,
Szved nyugalmasan mosolygja meg
Tndr vek` malaszthoz sort.
Ezt kivnom nevednek nnepn
Rvid de tiszta szv-fohszomul.
Nagy Imre
Amit az ember nem rt, azt csodlja.

| |

Ddol
Felhv foszlott az erd,
sprik nyers szelek.
Heggy tornyosult a felh.
Hol keresselek?
Korhadt tnkn ldglek,
nyirkos fk alatt.
Nem tudom mr, merre trjek,
honnan vrjalak.
Virrasztom a fk tvben
szunnyad telet.
neklek a vaksttben
lmpsul neked.
(Rab Zsuzsa)
| |
Mindenki magnyosan ll a fld szvn,
tdfve a nap egy sugartl:
s mr itt is az este.

Tenyeremre tettem a lelkem:
Nzd meg, milyen szp szz lt veg!
De gymntokat szedett el,
Mert az embert sose rti meg.
| |

Egy szenvedly margjra
A tengerpartot jr kisgyerek
mindig tall a kavicsok kzt egyre,
mely mindrktl fogva az v,
s soha senki ms nem is lenne.
Az elveszthetetlent markolssza!
Egsz szve a tenyerben lktet,
oly egyetlen egy kezben a k,
s vele is olyan egyedl lett.
Nem szabadul mr soha tbb tle.
A vznek fordul, s messze elhajtja.
Hangot sem ad a nma szakts, s
egy egsz tenger zgja mgis vissza.
Pilinszky Jnos

| |

SZELIDTS MEG
Szeldts meg szavaiddal,
hogy higgyek a szavaidban,
szeldts meg tekinteteddel,
hogy szemedbe nzhessek,
szeldts meg kezeiddel,
hogy mg egyszer
megfoghassam kezedet,
szeldts meg mosolyoddal,
hogy mosolyogjak mg rd,
szeldts meg magnyoddal,
hogy feloldjam magnyodat,
szeldts meg, hogy n is
megszeldtselek.

| |



Csodlatos este
Volt egy csods este
mikor gyertyafny leste
hogyan bkolt egymsnak
kt szerelmes teste.
A fl gynyr altja
Nztk, ahogy vallja
szemnk a szemnkbe
egymst hogy akarja.
Majd sszebjtunk lassan
lelt jfekete paplan
flts s vad hiny
volt minden pillanatban.
Nem volt, se nyr, se tl, vagy jjel
csak csods szenvedllyel
leltk Szerelmnk
furcsa titkos kjjel.
De elmlt minden szpen
s mr csak, szp szemeid krem
lgy mellettem mindig,
mert nlkled semmi,
nlkled vgem.

| |
DES 
des, e sz jelenti az letet,
des, te, vagy aki kell nekem,
des ne menj el mellettem,
des szeress, kellesz nekem.
Kellesz nekem, testileg-lelkileg,
Kellesz, a lelkem had gygyuljon meg,
Kellesz,
had rezhessem magam embernek,
Kellesz, mert nagyon szeretlek.



EGYSZER LET
Tanulok blcs, egyszer letet,
nzem az gboltot, Istenhez esdve,
s hogy elcsittsam riadt szvemet,
sokig elcsavargok minden este.
Szraz lapu zrg a domb alatt,
sz lankasztja az g berkenyket.
n verseket rok, vidmakat,
rlad, ml, ml, gynyr let.
Hazamegyek. Megnyalja kezemet
lgy szr macskm, enyhlten dorombol.
s nzem a tavi frsztelep
ormn kigyl fnyt az ablakombl.
A csendet csak ritkn zavarja meg
a glya, ahogy leszll az ereszre.
s hogyha az ajtt megzrgeted,
taln mr fel sem figyelek a neszre.
(ANNA AHMATOVA)
(fordtotta: Rab Zsuzsa)

Nem vagyok lngoszlop,
se magamat Teremt,
se befel fordul,
se lrmat hirdet,
Nem vagyok megvlt,
se zsoltrt nekl,
nem vagyok Gonosz,
s nem vagyok szeret,
nem vagyok r,
se vezet Psztor,
Semmi vagyok,
de az legalbb szzszor!




Lgy
tavaszi
zsongs!
de pillanat!
Bvlj el buja illatoddal,
ringass el des brndokkal,
s hozd el nkem az jjszletst!
Knny-tban szunnyad szp remnyem,
jgbe zrtan rzi
sszetrt szvem a fagyos tl.
Bnatba burkolt vndor-lelkem
mgis knny
bredst.

A csillag-ablakok
Valamikor gy hallottam
aprlpt kiskoromban
nagyanymtl, ki csodkbl
blcs papoknl tbbet ismert,
hogy a csillag fnn az gen
kis lyukacska, cifra ablak,
melyen ltal angyaloknak
szent karai rnk nevetnek,
s a Nap az r lt-hza,
a Hold pedig Mri,
mi Urunknak szent Anyj,
aki el nem hagyna minket --
Nagyanym mg arra intett:
hogyha meghal, gre lessek,
nagysugar csillagocskt
Tejt-szlben megkeressek,
mert remli, nki is jut
egy kis ablak mennyek aljn,
merthogy mindig szeret engem,
tvolbl is vigyz majd rm,
s meggri mr elre,
gy kinyitja, olyan tgra,
hogy az egek fnyessge
lngot vet az jszakba -
- ha j leszek, egy sugarat
elkr szemem bogarba.
(Szent-Gly Kata (zitus))



| |

| |
|
|