bobemama
*BEJELENTKEZÉS*
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

 

 SZÉP NAPOT  MINDEN KEDVES LÁTOGATÓMNAK! KÖSZÖNÖM, HOGY MEGTISZTELTÉL LÁTOGATÁSODDAL! GYERE VISSZA MÁSKOR IS! SZERETETTEL VÁRLAK!

 

  

   

VÁCSZENTLÁSZLÓ-LAKÓHELYÜNK-S MÁS

NINCS PÉNZED TINTAPATRONRA...?

ITT MEGKERESHETED AZ ÁRÁT!...

KATT IDE!

 

 

Google

 

 
Menü
 
*MENNYI AZ IDŐ ?*
 
*VENDÉGEIM SZÁMÁT FIGYELI*
Indulás: 2006-08-23
 
HASZNOS LINKJEIM
 
NŐI OLDALAK
 
IRODALOM,GONDOLKODÓ
 
KÖNYV
 
VICCEK
 

 

 

 

  MUNKA- ÁLLÁS LEHETŐSÉGEK 1.

Tovább >>

 

  

 

 

 
IDŐJÁRÁS JELENTÉS
 

 

 

  

 

 

 

 

 
H Í R E K
 

Ülj ide mellém…

 

Ülj ide mellém s nézzük együtt
az utat, mely hozzád vezetett.
Ne törődj most a kitérőkkel,
én is úgy jöttem, ahogy lehetett.
Hol van már, aki kérdezett,
és hol van már az a felelet,
leolvasztotta a Nap
a hátamra fagyott teleket.
Zötyögtette a szívem, de most szeretem
az utat, mely hozzád vezetett.

 (Csukás István)

 

 

Várlak

Merengve ültem a parton,
Rám köszöntött lassan az alkony.
S a vén Duna két partján
Szürkeség nyugodott mélán.
Egyedül éreztem magam,
A szél hátrafújta hajam,
S a vén Duna két partján
Az este leszállt már némán.

Várlak. "Talán nem jössz el?"
Furcsa érzés töltött el,
S a vén Duna két partján
Sötétség záporozott rám.

Indulni készültem éppen,
Mikor meghallottam lépted,
S a vén Duna két partján
Kigyúlt a lámpaszivárvány.

 

 
¤HA AJÁNDÉKOZNI AKARSZ¤
 
¤BARÁTI MAGAZINOK, OLDALAK¤
 
 
¤Z E N É K¤
 
 

 

 

 

 
B¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤B
 

 

A VERS

 

A villám sem él sokáig,

fényében magányosan,
csupán addig, míg elérhet,

felhőtől az első fáig,
mellyel egyesülni vágyik.
A vers maga is olyan.
Fényében magányosan addig él,

ameddig élhet,
felhőtől elér a fáig, indul tőlem,

s meglel téged.

 

 

 

 

 
E-MAIL¤FIÓKOK
 

 

 

NEM ILLIK MÁS DESINGJÉT HASZNÁLNI! 

„Azért van síró, hogy vigasztald,

Éhező, hogy teríts asztalt.

Azért van seb, hogy bekösse kezed,

Vak, elhagyott azért van, hogy szeresd!

Azért van annyi árva, üldözött,

Hogy oltalmat nyerjen karod között.

Az irgalmat kínok fakasztják,

Mélység felett van csak magasság.

Ha más gyötrődik, vérzik, szenved,

Azért van, hogy megmutassad,

Mennyi SZERETET van Benned!”

 

"A végtelenhez mérve nem is létezünk,

A csillagévek óráin egy perc az életünk.

Az ember önmagában semmit sem ér,

Ha nincsen barátunk, elvisz a szél."

  

 
 

 

 

 
 

 

 

 
 
 
 

 

"Amikor gyenge vagy,

akkor vagy a legerősebb.

Amikor semmid sincs, tiéd
az egész világ.

Amikor végképp elbuktál,

és úgy érzed, már nem bukhatsz
alább, akkor már csupán

egyetlen sóhajtás a győzelem.

Egyetlen sóhajtás.
Sóhajts!

Fújd ki a levegőt,

ereszd el a kétségbeesést,

ereszd el dühödet,

ereszd el a görcsös akaratot!"

 

 

  

AZ ÉN SZIVEM

Az én szívem játszik,
ingemen átlátszik,
másik szívvel tündérkedik
hajnalhasadásig.

Születtem, felnőttem
durva gaz-erdőben,
virág vagyok, attól félek:
csalán lesz belőlem.

Szaporodik évem
fényben, égdörgésben,
ecetért kell elcserélni
minden édességem.

 

(Nagy László)

 

  NEM ILLIK MÁS DESINGJÉT HASZNÁLNI!

 

 „Az Isten az egyszerűség,

Unja a túlságos jókat,

Unja a nyugtalanokat

S a sokszerű, nagy álmodókat.

 

Az Isten engem nem szeret,

Mert én sokáig kerestem,

Még meg se leltem s akkor is

Kötődtem, vele s versenyeztem.

 

Az Isten van valamiként:

Minden Gondolatnak alján.

Mindig neki harangozunk

S óh, jaj, én ott ülök a balján.”

 

(Ady Endre: Az Isten balján)

 

 

 

   

  Halk, bánatos szökés

Halkabban daloljatok,
Északi, vándor dalok,
Hirtelen, kósza dalok,
Szél-viharok.
Ma június van
S kissé búsan
Jöttem el valahonnan.
Jóéjszakát se mondtam.
Meleg, vihartalan
Nyárban
Tettem be oda a szívem
S a lábam
S szeretném kivonni őket,
E hamar lépegetőket.
Halkabban daloljatok,
Északi, vándor dalok,
Hirtelen, kósza dalok,
Szél-viharok.

 

(Ady Endre)

 

Jó éjszakát

 

Falon az inga lassú fénye villan,
Oly tétován jár, szinte arra vár,
Hogy ágyam mellett kattanjon a villany,
S a sötétben majd boldogan megáll.
Pihenjünk. Az álomba merülőnek
Jó dolga van. Megenyhül a robot,
Mint ahogy szépen súlya vész a kőnek,
Mit kegyes kéz a mély vízbe dobott.

Pihenjünk. Takarómon pár papírlap.
Elakadt sorok. Társtalan rímek.
Megsimogatom őket halkan: írjak?
És kicsit fájón sóhajtom: minek?
Minek a lélek balga fényűzése?
Aludjunk. Másra kell ideg s velő.
Józan dologra. Friss tülekedésre.
És rossz robotos a későkelő.

Mi haszna, hogy papírt már jó egypárat
Beírtam? Bolygott rajtuk bús kezem
A tollra dőlve, mint botra a fáradt
Vándor, ki havas pusztákon megyen.
Mi haszna? A sok téveteg barázdán
Hová jutottam? És ki jött velem?
Szelíd dalom lenézi a garázdán
Káromkodó és nyersdalú jelen.

Majd egyszer... Persze...

Máskor... Szebb időkben...
Tik-tak... Ketyegj, vén, jó költő-vigasz,
Majd jő a kor, amelynek visszadöbben
Felénk szíve... Tik-tak... Igaz... Igaz...
Falon az inga lassú fénye villan,
Aludjunk vagy száz évet csöndben át...
Ágyam mellett elkattantom a villanyt.
Versek... bolondság... szép jó éjszakát!

 

(Tóth Árpád)

 

 

 

 

 
MAI HANGULAT...
 
KALENDÁRIUM - 1942
KALENDÁRIUM - 1942 : Kalendárium 1942/7

Kalendárium 1942/7

bb  2007.01.11. 05:25

Adónisz feltámadása.. A húsvéti szokások háromféle gyökere... A húsvéti nagytakarítás.... Adónisz – Adonáj A másikat Frazer dolgozta ki páratlan éleslátással.... A Termékenység ősi szimbolikája...

 

Adónisz feltámadása

 

Jó néhány húsvétja már, hogy Móra Ferenc a szegedi temető földje alatt várakozik az örök feltámadásra. Holott számomra és még sokunk számára meg sem halt soha – itt él velünk az írásban, a csöndes mosolygó hangja puha emlékében, életfilozófiájának halk derűjében.

S a magam külön számára meg pláne él, épp húsvét táján, amikor a kirakatokból ragyogva harsan ki a sok hímes piros tojás. Hozzájuk fűződik Mórának, a tudósnak legfontosabb életeredménye: az a hímes tojás, amelyet egy kiszombori őskori sírból ásott ki, s ezzel új utakat vágott az összehasonlító vallástudomány elébe. Ő maga, bár írásban csak kevés szóval számolt be erről a leletéről – egyszer Önigazolás gyanánt címen mesélte el egy alföldi magyarral való vasútközi beszélgetését erről a tojásról –, mégis teljesen tisztában volt annak rendkívüli jelentőségével. Több ízben is hosszan beszélgettünk róla, s ő tudva tudta, bár megírásához már nem futotta az életéből, hogy ezzel a sok ezer esztendős piros tojással, amely hetvenhárom töredékben került ki a föld alól, ősi titkok nyomába jutott. Misztériumok, az élet örökkévalóságában, a feltámadás reménységében való örök emberi bizakodások kapuja elé jutott.

Tudta, meg is írta, hogy ásatásokban gyakori a tyúktojás, főként szegényesebb asszonysírokban. Nálunk, palócföldön buggyan ki sokszor ilyen tojás az eltemetett fiatalasszonyok markában. Nyáry Albert báró annak idején szellemes következtetéssel meg is mondta, hogy nyilván a termékenység szimbóluma ez a tyúktojása női sírokban. Wormsban római kori sírban leltek hímes tojást. Délebbre is akadtak már ilyen tojásleletre: itáliai etruszk sírokban, sőt még Délosz szigetén is.

A kiszombori tojás azonban – amelyről úgy mellesleg mondjuk meg, hogy voltaképpen nem is piros, hanem barnás színű, és szépséges girlandokat karcolt bele az őskori művész – sok ezer évvel előzi meg a keresztény kultúrát, s ezzel a feltámadás hitének oly ősi gyökerei közé világít bele, amikre Móra leletéig gondolni sem mertünk.

Móra lelete néhány év óta húsvét tájt mindig itt kísért az íróasztalom előtt. Nem hagy nyugodni: egyszer már mégiscsak illenék ennek a húsvéti ünnepnek nyomába járni. Persze nem a magam lábán, amikor sokkalta hivatottabb tudósok már kitaposták előttem az utat. Mint például az a bizonyos Frazer nevű angol vallástörténész, akinek Az Aranyág című gyönyörű könyve egy életre szóló élménye annak, aki elolvassa. Avagy Róheim Géza, akinek a Magyar néphitről írott könyve súlyos vádirat azok ellen, akik ezt a világhírű kutatónkat elütötték munkásságának itthoni folytatásától. (Mert viszont az angol nyelvterületen példátlan sikereket érnek el a könyvei.)

A húsvéti szokások háromféle gyökere

Sok-sok ezer adatot gyűjtöttek ők is meg persze számtalan más folkloristák is össze a húsvét ünnepére vonatkozóan. S bár ők maguk nem foglalják egybe ennyire határozottan a véleményüket, én mégis azt látom, hogy a húsvét ünnepi ciklusa formájában három ősi gondolatvilág rekedt meg az emberiség fajemlékezetében. Az egyik az általános emberi tisztulásvágy, a másik a sémi búzaengesztelés eszmeköre, a harmadik pedig a szláv–germán férfivá avatás ünnepének emlékezete.

Ez a három eszmevilág került bele Európában a kereszténység csodás erejű amalgámüstjébe, s ott forrott ki azzá a himnikus, tömjénfüstös ünnepséggé, amely Nagyhét csütörtökjén kezdődik, s a húsvét utáni vasárnapon zárul be.

Kevés olyan ünnepe van az emberiségnek, amelyhez már eleve annyi téves eszme, néphit és népetimológia fűződnék, mint a csakugyan rejtelmekkel teli húsvéthoz.

Kezdjük mindjárt a piros tojásokat tojó nyúllal, amelyről kiváló etnológusunk, Solymossy Sándor mutatta ki, hogy egyszerű nyelvi botlásból született meg. A botlást az egyébként annyira pontos németek követték el, amikor a fiatal, kövér madárnak, a Haselhuhnnak a nevét értették félre Haserlnek, nyulacskának, s azóta – minden természettudományos jobb meggyőződésük ellenére – nyúllal tojatják a piros tojást.

A másik ilyen nyelvbotlás a bárány körül történt. Ezért már a régi, római keresztények a felelősek, akik a Mithra-kultuszból ismert Agni-Deust (a Tűzistent) értelmezték félre, s nevezték el Agnus Dei-nek (Isten Bárányának), s ezzel egyszerre belekeveredtek egy egészen más, sémi eredetű vallásos szokásba, amelyről majd még szólunk e sorokban.

Baj van aztán magával a húsvét idegen nevével is. Németül hol Paschnak, hol Osternnek mondják. A Pasch természetesen a pészach (a zsidó húsvét) elnémetesítése, jóval a nürnbergi törvények keletkezése előtt. Csakhogy ezt a pészachot vagy passzachot minduntalan hol a passióból, hol a pászkából származtatják, holott egyikhez sincs semmi köze. A passzah átmenetet jelent, éspedig kétféle értelemben. Históriai jelentése szerint a zsidók „átmenete” Egyiptusból a Vörös-tengeren át; csillagászati jelentése szerint pedig a Nap átmenete a tavaszi napéjegyenen. S külön tévedések forrása még a germán eredetű Oster szó is. Ez az ősindogermán Ostarának, a tavasz istennőjének a neve, amelyet aztán a keresztény papok átvettek a keresztény húsvét ünnepére. Nem tévesztendő persze össze az Auster szóval, amely osztrigát jelent. Csakhogy mégis összetévesztették a derék térképrajzolók, akik az Austerninselt következetesen Osterinselnek írják, mire a mi kitűnő földrajztudósaink is Húsvét-szigeteknek fordítják az angol Osztriga-szigeteket.

Ha már a név körül ennyi félreértés és félremagyarázás adódik, elgondolható, hogy maga az ünnep s annak sok furcsa szokása és rituális szerszáma mennyi tévedésnek és balhitnek vált gyökerévé.

Ki tudná úgy hirtelenében megmondani, hogy mikor, miért került a katolikus vallás felszerelkedésébe a nagyheti kerepelő? Vagy miért „mossa éppen nagypénteken a holló a fiát”? Vagy mit jelent virágvasárnap a kisze-kihordás, vagyis egy szalmabábunak a vízbe hajigálása? Miért szerepel a húsvéti bárány vagy a tojása húsvét ünnepségén? Mit jelent a húsvéti tojással való ticcselés (a tojások összeütögetése)? Mit mond számunkra az Alföldön is ismert Emmauszba járás (húsvéti séta a szabadba, kocsmázással egybekötve)? Mi az a húsvét utáni vasárnapon dívó mátkálás és komálás, amely olyan régi divat, hogy már Diocletianus császárnak is rendeletben kellett megtiltania ezt a szokást? Mi a pilátusverés eredete és jelentősége? Miért öntözik a lányokat húsvét másodnapján? Honnan ered a nagyhéten a Szent Sír állításának, feltámadáskor pedig a Krisztus-szobor körülhordozásának a szokása? Miért tűzdelnek a Krisztust példázó vastag húsvéti gyertyába, Krisztus sebhelyeinek emlékezetére öt tömjénszemet?

Csupa-csupa rejtélyes szokás, ismeretlen értékű szimbólum, az ember fajemlékezetének legmélyeibe vezető ősemlék.

A húsvéti nagytakarítás

E nehezen értelmezhető rítusok egyik csoportja egészen határozottan az emberiség ősi tisztulásvágyának, a katarzisvágynak drámai megjelenítése. Az, amely tehát a zsidóságban is munkálkodik, amikor a bűnbánat napján a folyók széléhez zarándokolnak s abba beleimádkozzák a bűneiket, hogy a víz sodra vigye el azt visszahozhatatlanul. Vagy, ahogy egy másik sémi szokás szerint a törzs a maga összes bűneit egy fekete kecskebakra ruházza rá, s ezt a bűnbakot aztán kiverik a sivatagba. Ez lesz a megváltás, a bűntől való megtisztulás bárányává, amikor a perzsa hatások alatt az Agni-Deust Agnus Deinek értelmezik át. („Agnus Dei, qui topis peccata mundi”, „Isten báránya, aki elveszed a világ bűneit!”)

De ugyanez az általánosan emberi megváltás-mágia dolgozik abban a szokásban is, amikor a szalmabábut cipelik ki a folyóvízhez, s bedobják. Később persze oda fordul a magyarázat, hogy a „telet hordják ki”, mert mindig a tavaszi napéjegyenkor esedékes ez a szokás. S ha már benne vannak a lélek tisztogatásában, a ház tájékát is meg kell tisztogatni: tehát elkövetkezik a húsvéti nagytakarítás, a nagymosás. S ezzel a háztakarítással függ össze a varázslatok rontó erejétől való megtisztulás mágiája is. Minélfogva üsttel, kerepelővel minél nagyobb zajgást kell csapni, hogy a rossz szellemeket elkergessék a ház és az istenháza körül, s egyáltalán az egész falu tájáról; minélfogva húsvétkor szokták megtartani a zajgással egybekötött „határkerülőt”, zajongó szerszámok zenebonájától kísért processziót. S lévén, hogy a legősibb osztályharcoknak örökös alulmaradottja, Éva, ősidők óta minden bűnöknek örökös bűnbakja, s egyébként is természeténél fogva folyton tisztulásra szoruló teremtése a Nő, ennélfogva – s persze még egyéb okoknál fogva is, amelyek azonban itt kontaminálódnak, vagyis egyéb indítékokkal összekeverednek – a nagy tisztogatás alkalmával elsősorban a nőt kell megtisztogatni, vízbe tenni, vödörrel leönteni, vizes teknőbe dugni, vagy legalábbis rózsavizes flaskával meglocsolni.

Ez tehát a fura húsvéti szokásoknak ősforrása.

 

Adónisz – Adonáj

A másikat Frazer dolgozta ki páratlan éleslátással.

Vallástörténeti kutatásai során rájött arra az érdekes tényre, hogy a föld alá szállás és feltámadás gondolata mindenütt a Földközi-tenger keleti partvidékén, a Levantéban és Egyiptusban jelentkezik különböző hősök alakjában. Ozirisz, Tammuz, Attisz és Adónisz a legfőbb hordozói ennek a feltámadás-mítosznak. Arra a – főként mai időkben sajátságosan hangzó – felfedezésre jutott, hogy az Adónisz-kultusz, amelyet a képzőművészetek révén hellén–római hagyatéknak szoktunk tekinteni, alapjában ugyancsak sémi eredetű rítus. Adónisz atyja – a legenda szerint – Főnix, görögösen Phoinix, vagyis a sémita föníciaiak totemállatja. Erre aztán elkezdte magát az Adónisz nevet elemezni, amiből kiderült, hogy ez a név a legtisztább sémi szó: ugyanaz az Adón (vagyis „Úr”) van benne, mint amely a héber többes számú Adonájban. Az Adónisz-kultusz őshazája a föníciai vidék, a Libanon környéke, ahol tavasszal a télen át képződött gleccserek elolvasztják a hegyek rőt agyagját, s ezért a tavaszi áradáskor mindig vérszínű víz ömlik alá a hegyek közül, úgy, hogy egy darabon még a tengert is megpirosítja. Adóniszt meggyilkolták! S ugyanekkor kivirágzik mindenütt a liláspiros, sebhely formájú anemone (a kökörcsin), Adónisz kedvenc virága, amelynek már arab neve is a kultuszra mutat, mert hiszen a „Namaan sebének” (a kedvenc sebének) nevezik az arabok és a szírusok. (Innen ered az „anemone” szó is.) Mivel pedig a legenda szerint Adónisz anyja Myrrh, a tömjén, ezért szerepel Adónisz ünnepén olyan erősen a tömjén is.

Az Adónisz-legenda további elemzése és az Atya-Fiú istenséggel azonosított Attisz-legendával való egybefüggése aztán oda vezette Frazert, hogy az Adónisz-ünnep mögött egy általános sémi tavaszünnepet fedezzen fel. Itt Adónisz, az Úr, akinek képét tudvalevőleg a „búzaszem viseli”, magát a búzát, illetve annak szellemét képviseli. Ezt az ember fél évre a föld alá temeti (a tavaszi vetéskor), s nehogy a búzaisten megharagudjék az élve eltemetésért, ezért már a vetés megkezdése előtt megjátsszák előtte egyrészt a feltámadás legendáját: úgy, abban a tudatban szálljon a föld alá a búzaisten, hogy onnan fel is fog támadni. Másrészt pedig engesztelésül emberáldozatot is hoztak neki, amelyet csak későbbi időben váltott fel az állatok feláldozása ezen a tavaszünnepen (húsvéti bárány, húsvéti sonka). S ha már megrekedt az emberek emlékezetében az emberáldozat, akkor keresnek hozzá emberi bűnbakot – a keleti legendák több ilyet neveznek meg –, a keresztény legendákban könnyen kínálkozott rá a Krisztust halálra ítélő Pilátus alakja. Minélfogva a keresztény néphit húsvétkor vesszővel, kötéllel veri a templom ajtaján (vagy szobrai között) kifaragott Pilátust, s mivelhogy a verés ragályos dolog, a gyerekek egykönnyen egymás ellen fordítják a már amúgy is meglendült vesszőt: faluhelyen egymást megszalajtva „verik Pilátust” végig a falu hosszán.

S e búzaisten tavaszi ünnepének misztikus szokásai hogyne származtak volna át arra a másik elő-ázsiai sémi héroszra, aki Bethlehemben, vagyis a „Kenyér házában” született?!

A Termékenység ősi szimbolikája

S végül a húsvéti szokások egy harmadik csoportja, amelyben határozottan a férfi- és női csoport különválása tűnik föl. Gyanút kelt már bizonyos tagadhatatlan szimbolika a nőknek férfiak által való meglocsolásában, aminek fejében a nő „hálából” hímes tojást, a termékenység szimbólumát nyújtja át az őt megöntöző férfinak. Ez a jelképes kettős aktus minden kétségen felül a termékenység tavaszi ünnepéül mutatja meg a húsvétot. Ámde elkövetkezik az Emmausz-járás; férfiak csoportosan kirándulnak mulatni, vagyis kivonulnak a „férfiavatásnak” orgiákkal megült szertartásához, amely keresztény időkben az újszövetségi emmauszi séta nevét vette fel, s egyszerű kocsmabeli ivássá enyhült. De még jelentősebb ennél a „mátkálás” és a „komálás” szokása. Az egyik a leányoknál, a másik a férfiaknál. A húsvéti szentelt holmik közül az egyik lány egy tálnyit elküld olyan lánytársának, akivel az elmúlt év során összeharagudott, vagy pedig általában olyannak, akivel tartósabb barátságot kívánna kötni. Ha a megtisztelt elfogadja a mátkatálat, akkor ez a testvériség egy évre vagy sok esetben egy egész életre kötelez: az ilyenformán összemátkálódott lányok vérben testvéreknek tekintik, segítik, védik egymást. Ugyanilyen, csak még komolyabb következményekkel járó, mert vérszerződésszerű kötelezettségeket előíró szokás a férfiak között a komálás, az ősi Geheimbund, a férfiak titkos szövetkezésének maradványa, amely délszláv vidékeken gyakran a vérbosszúnak nemzedékekre terjedő öldökléseit is felidézte.

Nemzeti Múzeumunkban évtizedekkel ezelőtt egész sor, valószínűleg szláv eredetű ezüsttálat fedeztem fel. Eulogia- vagy szlávosan osztolaszka-tálaknak neveztem el őket. Ezek a húsvéti szeretetküldemények tartói voltak, s egyik nagy csoportjuknak az a közös jellemvonása, hogy középütt forgatható fejű ezüstkecske (vagy szarvas) van beléjük erősítve. Itt nyilván belejátszik a húsvéti bűnbaknak, másrészt a termékenységnek, a férfiasságnak motívuma.

S mindezeken a rítusokon, mágikus tárgyakon, babonás beidegzettségeken felül ott van maga a piros tojás, amelyet ha sírba tesznek, ezzel nyilván hiszik és vallják, hogy úgy, amint a tojás kemény, látszólag élettelen héja mögött ott van az új élet minden lehetősége és reménysége, a vérvörös életcsíra, úgy a föld kemény kérge mögé rejtőzött halott számára is ott van az eljövendő piros vérű életnek örök bizakodása, a halhatatlanság szent és vigasztaló reménysége.

Adónisz-Adonáj évről évre meghalhat, de minden tavasszal újra ébred, nincs örök halál, csak örök feltámadás.

Általában a tavaszi feltámadás, a Húsvét ünnepe természetesen szintén telve van ilyen ősi germán és másfajta babonákkal, s bizony az idegen eredet címén a gyermekek egyik legkedvesebb játékszerét, a kereplőt is el kellene pusztítanunk. Hiszen ez a hangszer eredetileg arra szolgált, hogy a Nagyhéten, amikor Krisztus halott, s így a gonosz szellemek, mialatt ő az Alvilágot járja, a nyitva hagyott ajtón kiszabadulnak a pokolból, s feljönnek erre a világra – ezeket a gonosz szellemeket a kereplő hangjával elhessegethessük. A katolikus Egyház persze ezt a pogány szokást is átformálta, s a Nagyhéten azért szólnak harangok helyett a kereplők, mert „a harangok ilyenkor elmennek Rómába”, igazában azonban a Krisztus sírba szállásával felszabadult gonosz szellemeket kergetik el a kereplővel…

S hogy Móra Ferenc ennek az eszmének évezredes, ősemberi jelképét, mágikusan erősítő szimbólumát éppen a magyar Alföld szívében lelte fel, ennek talán ma még inkább, mint ezeréves történetünkben bármikor, időtlen, sorsszerű, chiliasztikus jelentése van.

 

 

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
*ÜZENETET HAGYHATSZ*
Ha tetszik portálom, üzenj nekem! Szeretettel visszavárlak! Ha nem tetszik,sürgősen keresd meg a képernyő jobb sarkában a piros X-t. "Az illemet otthonról hozzuk magunkkal!"
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
MENÜ
 
RECEPTEK
 
MESÉK GYEREKEKNEK
 

  

  

 

   

 

 

 

További idézetek...

További idézetek...

 

 


 

  

NINCS PÉNZED TINTAPATRONRA?

..KATT IDE!..

 

 

 

 
  

Tanulj meg nemet mondani! Többet érsz vele, mintha beszélnél latinul.
Charles Haddon Spurgeon

Egy embert szeretni azt jelenti, hogy olyannak látjuk, amilyennek Isten gondolta.
Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij

A legtöbb utánzót az utánozhatatlan csábítja.
Marie von Ebner-Eschenbach

Senkit és semmit nem ismerhetünk meg igazán, ha nem szeretjük. (...) Aki a szíve gyökeréig nem szeret valakit, azt nem is ismerheti meg. Addig terjed az ismeretünk, ameddig a szeretetünk.
Gyökössy Endre

Akkor jó embernek félben szakasztani dolgát, mikor még szolgál a szerencse.
Faludi Ferenc

Két nagyon különböző ember is megtanulhat harmóniában élni egymással, ha felismerik, hogyan hozzák ki a legjobbat a másikból. Ez a szeretet jutalma.
Gary Chapman

 

 

 
KREATÍV ALAPANYAGOK MEGVÁSÁROLHATÓK
 
HA VAN KEDVED,KÉSZÍTS TE IS ÉS PÁLYÁZZ!! Itt:
 
SABLONOKAT, MINTÁKAT A KÉPESLAPKÜLDŐIMBEN BŐVEN TALÁLTOK!
 

További idézetek...

További idézetek...

  SZERETETTEL KÖSZÖNTELEK!  

 

Üdv mindenkinek!

 

 

Különbéke

 

Ha tudtam volna régen, amit ma már tudok,
ha tudtam volna, hogy az élet milyen mocsok,

Nem fütyörésznék most az utcán ilyen vígan:
valószínűleg felkötöttem volna magam.


Régen, mint az álmok tékozló más fiai,

Azt hittem, lehet a világon segíteni,

Azt hittem, szép szó vagy erőszak ér valamit
s az élet,

ha sokan akarjuk, megváltozik.

 

Minden szörnyűbb, mint hittem akkor, fiatalon,
de, hál istennek, egyre csökken az undorom,

Egyre jobban bírom az évek förtelmeit,
és az idő és a közöny már fertőtlenít.


Mert fátylát sorra dobta minden, egymásután,
s harminchárom életem ma átlát minden szitán:

 

Látom, sokkal több a mocsok, mint az ifjúkor

Sejteni bírta volna bennem valamikor,

Látom milyen rútul, becsapják a baleket,

S hogy a balek azért balek, mert mást nem tehet,

S hogy az ész az érdek rimája, és hogy magát
sugaras hőssé a bitang is hogy költi át,

S ha van is, kézen-közön elvész az ideál,
és hogy nem hozhat egyetértést,

csak a halál, -

S mert mindez még csak nem is aljas,

nem szomorú,
a minden dolog apja valóban a háború:

 

Úgy nézzem elszánt nyugalommal, az életet,
mint reménytelen lepratábort vagy harcteret.


Ha egyszerre tudok meg mindent,

hogy itt mi van,
egész biztosan felkötöttem volna magam.


De valamit a sors, úgy látszik, akart velem:
megmutatott mindent, de lassan, türelmesen:

 

Különbékét ezért kötöttem a semmivel,
ezért van, hogy teszem, amit tenni kell.

 

Ezért becsülök úgy egy-egy jó pillanatot,
ezért van, hogy a háborúban verset írok

S a leprások közt, fütyörészek és nevetek,
s egyre jobban kezdem szeretni

a gyerekeket.

¤

 

(Szabó Lőrinc)

 

  ***

 

 NEM ILLIK MÁS DESINGJÉT HASZNÁLNI!

 

¤

    

 

 

 

Csak

az nem követ el hibát,

aki nem ember,

különben gép lenne!

Csak az nem követ el hibát,

aki nem csinál semmit,

viszont a semmittevés,

a legnagyobb hiba,

amit egy ember

elkövethet.

    

 

 

 

   

  És ne feledd!

Nézz be hozzám

naponta egyszer

  Nem bánod meg!

üdvözlettel

 

 

 

 

 

 

MUNKA- ÁLLÁS LEHETŐSÉGEK 1.

Tovább >>

 

MUNKA- ÁLLÁS LEHETŐSÉGEK 2.

Tovább >>

 

MUNKA- ÁLLÁS LEHETŐSÉGEK 3.

Tovább >>

 

 

 

 
 

  NEM ILLIK MÁS DESINGJÉT HASZNÁLNI

 

Ma csak élvezd az életet,
örülj, aminek csak lehet!
Dallal köszöntelek téged,
pohár csendül, Isten éltet!
Dupla Kávé

Jó tett helyébe jót várj.


Eged legyen borutlan isten arcz,
Szíved nyugalmasan mosolygja meg
Tündér évek` malaszthozó sorát.
Ezt kivánom nevednek ünnepén
Rövid de tiszta szív-fohászomul.
Nagy Imre

Amit az ember nem ért, azt csodálja.




 

 
KREATÍV-OLDALAK
 

Dúdoló

Felhővé foszlott az erdő,
söprik nyers szelek.
Heggyé tornyosult a felhő.
Hol keresselek?

Korhadt tönkön üldögélek,
nyirkos fák alatt.
Nem tudom már, merre térjek,
honnan várjalak.

Virrasztom a fák tövében
szunnyadó telet.
Éneklek a vaksötétben
lámpásul neked.

 

(Rab Zsuzsa)

 

 
MAGAZINOK
 
 
 
 
MANDALÁK
 
 

 

Webnagyitól

 
SZAKÁCSKÖNYVEK
 
 
VERSEK, GONDOLATOK
 

Mindenki magányosan áll a föld szívén,
átdöfve a nap egy sugarától:
és már itt is az este.

Tenyeremre tettem a lelkem:
Nézd meg, milyen szép száz látó üveg!
De Ő gyémántokat szedett elő,
Mert Ő az embert sose érti meg.

  

 

 
¤SZERELMES¤VERSEK¤
 

 
J¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤J
 
 
 
 
¤KŐTAPÉTA MUNKÁM¤
 

 

 

 

NEM ILLIK MÁS DESINGJÉT HASZNÁLNI!

Egy szenvedély margójára

A tengerpartot járó kisgyerek
mindig talál a kavicsok közt egyre,
mely mindöröktől fogva az övé,
és soha senki másé nem is lenne.

Az elveszíthetetlent markolássza!
Egész szíve a tenyerében lüktet,
oly egyetlen egy kezében a kő,
és vele ő is olyan egyedül lett.

Nem szabadul már soha többé tőle.
A víznek fordul, s messze elhajítja.
Hangot sem ad a néma szakítás, s
egy egész tenger zúgja mégis vissza.

Pilinszky János

 

NEM ILLIK MÁS DESINGJÉT HASZNÁLNI!

 

 

 

 

 

 

 

NEM  ILLIK  MÁS DESINGJÉT HASZNÁLNI!

NEM ILLIK MÁS DESINGJÉT HASZNÁLNI!

 

 

 
 

 

SZELIDÍTS MEG

Szelídíts meg szavaiddal,
hogy higgyek a szavaidban,
szelídíts meg tekinteteddel,
hogy szemedbe nézhessek,
szelídíts meg kezeiddel,
hogy még egyszer
megfoghassam kezedet,
szelídíts meg mosolyoddal,
hogy mosolyogjak még rád,
szelídíts meg magányoddal,
hogy feloldjam magányodat,
szelídíts meg, hogy én is
megszelídítselek.

 

 

Csodálatos este

 

Volt egy csodás este
mikor gyertyafény leste
hogyan bókolt egymásnak
két szerelmes teste.


A félő gyönyör altja
Néztük, ahogy vallja
szemünk a szemünkbe
egymást hogy akarja.


Majd összebújtunk lassan
ölelt éjfekete paplan
féltés és vad hiány
volt minden pillanatban.

 

Nem volt, se nyár, se tél, vagy éjjel
csak csodás szenvedéllyel
öleltük Szerelmünk
furcsa titkos kéjjel.


De elmúlt minden szépen
s már csak, szép szemeid kérem
légy mellettem mindig,
mert nélküled semmi,

nélküled végem.

 

 

 

 

 

NEM ILLIK MÁS DESINGJÉT HASZNÁLNI!  ÉDES      

 Édes, e szó jelenti az életet,
Édes, te, vagy aki kell nekem,
Édes ne menj el mellettem,
Édes szeress, kellesz nekem.

Kellesz nekem, testileg-lelkileg,
Kellesz, a lelkem had gyógyuljon meg,
Kellesz,

had érezhessem magam embernek,
Kellesz, mert nagyon szeretlek.

 

 

  

  

EGYSZERŰ ÉLET

Tanulok bölcs, egyszerű életet,
nézem az égboltot, Istenhez esdve,
s hogy elcsitítsam riadt szívemet,
sokáig elcsavargok minden este.

Száraz lapu zörög a domb alatt,
ősz lankasztja az égő berkenyéket.
Én verseket írok, vidámakat,
rólad, múló, múló, gyönyörű élet.

Hazamegyek. Megnyalja kezemet
lágy szőrű macskám, enyhülten dorombol.
És nézem a tavi fűrésztelep
ormán kigyúló fényt az ablakomból.

A csendet csak ritkán zavarja meg
a gólya, ahogy leszáll az ereszre.
És hogyha az ajtót megzörgeted,
talán már fel sem figyelek a neszre.

(ANNA AHMATOVA)

(fordította: Rab Zsuzsa)

  

   

 Nem vagyok lángoszlop,

 se magamat Teremtő,
se befelé forduló,

se lírámat hirdető,
Nem vagyok megváltó,

se zsoltárt éneklő,
nem vagyok Gonosz,

és nem vagyok szerető,
nem vagyok író,

se vezető Pásztor,
Semmi vagyok,

de az legalább százszor!

    

 

 

  Lágy
tavaszi
zsongás!
Üde pillanat!
Bűvölj el buja illatoddal,
ringass el édes ábrándokkal,
s hozd el nékem az újjászületést!
Könny-tóban szunnyad szép reményem,
jégbe zártan őrzi

összetört szívem a fagyos tél.
Bánatba burkolt vándor-lelkem
mégis könnyű

Ébredést.

 

 

 

 

 A csillag-ablakok

Valamikor úgy hallottam
apróléptű kiskoromban
nagyanyámtól, ki csodákból
bölcs papoknál többet ismert,
hogy a csillag fönn az égen
kis lyukacska, cifra ablak,
melyen által angyaloknak
szent karai ránk nevetnek,
s a Nap az Úr látó-háza,
a Hold pedig Máriáé,
mi Urunknak szent Anyjáé,
aki el nem hagyna minket --

Nagyanyám még arra intett:
hogyha meghal, égre lessek,
nagysugarú csillagocskát
Tejút-szélben megkeressek,
mert reméli, néki is jut
egy kis ablak mennyek alján,
merthogy mindig szeret engem,
távolból is vigyáz majd rám,
s megígéri már előre,
úgy kinyitja, olyan tágra,
hogy az egek fényessége
lángot vet az éjszakába -

- ha jó leszek, egy sugarat
elkér szemem bogarába. 

 (Szent-Gály Kata (zitus))

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?