
lj ide mellm…
lj ide mellm s nzzk egytt az utat, mely hozzd vezetett. Ne trdj most a kitrkkel, n is gy jttem, ahogy lehetett. Hol van mr, aki krdezett, s hol van mr az a felelet, leolvasztotta a Nap a htamra fagyott teleket. Ztygtette a szvem, de most szeretem az utat, mely hozzd vezetett.
(Csuks Istvn)

| |

Vrlak
Merengve ltem a parton,
Rm ksznttt lassan az alkony.
S a vn Duna kt partjn
Szrkesg nyugodott mln.
Egyedl reztem magam,
A szl htrafjta hajam,
S a vn Duna kt partjn
Az este leszllt mr nmn.
Vrlak. "Taln nem jssz el?"
Furcsa rzs tlttt el,
S a vn Duna kt partjn
Sttsg zporozott rm.
Indulni kszltem ppen,
Mikor meghallottam lpted,
S a vn Duna kt partjn
Kigylt a lmpaszivrvny.

| |

A VERS
A villm sem l sokig,
fnyben magnyosan,
csupn addig, mg elrhet,
felhtl az els fig,
mellyel egyeslni vgyik.
A vers maga is olyan.
Fnyben magnyosan addig l,
ameddig lhet,
felhtl elr a fig, indul tlem,
s meglel tged.

| |
„Azrt van sr, hogy vigasztald,
hez, hogy terts asztalt.
Azrt van seb, hogy beksse kezed,
Vak, elhagyott azrt van, hogy szeresd!
Azrt van annyi rva, ldztt,
Hogy oltalmat nyerjen karod kztt.
Az irgalmat knok fakasztjk,
Mlysg felett van csak magassg.
Ha ms gytrdik, vrzik, szenved,
Azrt van, hogy megmutassad,
Mennyi SZERETET van Benned!”

"A vgtelenhez mrve nem is lteznk,
A csillagvek rin egy perc az letnk.
Az ember nmagban semmit sem r,
Ha nincsen bartunk, elvisz a szl."
| |

"Amikor gyenge vagy,
akkor vagy a legersebb.
Amikor semmid sincs, tid
az egsz vilg.
Amikor vgkpp elbuktl,
s gy rzed, mr nem bukhatsz
albb, akkor mr csupn
egyetlen shajts a gyzelem.
Egyetlen shajts.
Shajts!
Fjd ki a levegt,
ereszd el a ktsgbeesst,
ereszd el dhdet,
ereszd el a grcss akaratot!"

| |


AZ N SZIVEM
Az n szvem jtszik,
ingemen tltszik,
msik szvvel tndrkedik
hajnalhasadsig.
Szlettem, felnttem
durva gaz-erdben,
virg vagyok, attl flek:
csaln lesz bellem.
Szaporodik vem
fnyben, gdrgsben,
ecetrt kell elcserlni
minden dessgem.
(Nagy Lszl)

„Az Isten az egyszersg,
Unja a tlsgos jkat,
Unja a nyugtalanokat
S a sokszer, nagy lmodkat.
Az Isten engem nem szeret,
Mert n sokig kerestem,
Mg meg se leltem s akkor is
Ktdtem, vele s versenyeztem.
Az Isten van valamiknt:
Minden Gondolatnak aljn.
Mindig neki harangozunk
S h, jaj, n ott lk a baljn.”
(Ady Endre: Az Isten baljn)




Halk, bnatos szks
Halkabban daloljatok,
szaki, vndor dalok,
Hirtelen, ksza dalok,
Szl-viharok.
Ma jnius van
S kiss bsan
Jttem el valahonnan.
Jjszakt se mondtam.
Meleg, vihartalan
Nyrban
Tettem be oda a szvem
S a lbam
S szeretnm kivonni ket,
E hamar lpegetket.
Halkabban daloljatok,
szaki, vndor dalok,
Hirtelen, ksza dalok,
Szl-viharok.
(Ady Endre)

J jszakt
Falon az inga lass fnye villan,
Oly ttovn jr, szinte arra vr,
Hogy gyam mellett kattanjon a villany,
S a sttben majd boldogan megll.
Pihenjnk. Az lomba merlnek
J dolga van. Megenyhl a robot,
Mint ahogy szpen slya vsz a knek,
Mit kegyes kz a mly vzbe dobott.
Pihenjnk. Takarmon pr paprlap.
Elakadt sorok. Trstalan rmek.
Megsimogatom ket halkan: rjak?
s kicsit fjn shajtom: minek?
Minek a llek balga fnyzse?
Aludjunk. Msra kell ideg s vel.
Jzan dologra. Friss tlekedsre.
s rossz robotos a kskel.
Mi haszna, hogy paprt mr j egyprat
Bertam? Bolygott rajtuk bs kezem
A tollra dlve, mint botra a fradt
Vndor, ki havas pusztkon megyen.
Mi haszna? A sok tveteg barzdn
Hov jutottam? s ki jtt velem?
Szeld dalom lenzi a garzdn
Kromkod s nyersdal jelen.
Majd egyszer... Persze...
Mskor... Szebb idkben...
Tik-tak... Ketyegj, vn, j klt-vigasz,
Majd j a kor, amelynek visszadbben
Felnk szve... Tik-tak... Igaz... Igaz...
Falon az inga lass fnye villan,
Aludjunk vagy szz vet csndben t...
gyam mellett elkattantom a villanyt.
Versek... bolondsg... szp j jszakt!
(Tth rpd)

| |

| |
|
|
|
Kalendrium 1942/6
bb 2007.01.11. 05:21
Karnevl herceg, avagy a hall temetse...
A jmbor pap ltomsa..
A lrva, a maszk s a domin – a halottas menetet gnyolja..
Karnevl hercege, a hullamos..

Karnevl herceg, avagy a hall temetse
Az rszletse utn az ezredik esztend kzeledtvel szrny flelem vett az eurpai emberisgen ert. Jnos jelenseinek 20. fejezete alapjn mindenki gy rezte, hogy kzeleg a vgtlet napja, az Antikrisztus uralma. Mindenki bnbnatot tett s szrcsuhban vrakozott az tlkez Br eljvetelre. Hihetetlen idegfeszltsget hozott magval ez a „chiliasmus”, valsgos hisztris jrvny lte meg a lelkeket az utols napokban s percekben. Mindenki a feje fltt rezte a Hall kaszjnak suhogst.
m amikor aztn ttt az 1000. esztend Szilveszternek utols perce is, s az emberek mgis letben maradtak, akkor valami hihetetlen tombolsban trt ki az jratmadt letkedv. A hallflelem a Hall csrlsba, kignyolsba csapott t: az emberek fktelen bosszvgyat reztek ezzel az ket csnyn megtrfl hatalmassggal szemben. Nevetsgess tenni, kirhgni, letiporni s elgetni – legalbb ennyi elgttelt kvetelt magnak a szrnyen megknzott emberisg a rmletes vtizedekrt.
A jmbor pap ltomsa
Sokakban ugyan mg tovbb rezgett a chiliasmus flelme s vzis mgija. Az 1001. esztend janurjnak estjn – ezt Ordericus Vitalis rja le Historia Ecclesiastica cm hres kzpkori mvben– a lisieux-i egyhzmegyben fekv Bonavallis falu jmbor lelkiatyja, Gualchelmus, valamelyik jjel egyik haldokl hvt ment el megltogatni. tban visszafel csodlatos ltomsa tmadt: sirnkoz fantomoknak vgtelen sora vonult el eltte, akik kztt az mul pap sok, nemrgiben elhunyt kzsgbelijt ismerte fel. A pap elbeszlse szerint ez a flelmetes menet ktsgtelenl a „Herlechin csapata” („famlia Herlechini”) volt.
A nyelvszek sokat trtk a fejket ezen a Herlechin szn, amg vgl aztn az egyik felfedezte, ugyancsak ilyen halottas gyszmenet ln, Dante „Poklnak” XXI. s XXII. nekben, ahol is a halottak ln tz dmon lovagol, akik kzl az egyiknek „Alichino” a neve. Ezen a nyomon haladva aztn Driesen 1904-ben hatalmas tanulmnyt rt Der Ursprung des Harlekin cmen, amelyben arra a furcsa megllaptsra jutott, hogy az olasz komdia „arlecchin”-ja (a francia „harlequin”) voltakppen azonosa Dante s az Ordericus Vitalis halottvezet Herlechinjvel. Rbukkant ms kzpkori francia forrsokra is, ahol a „la Ma isnie de Hellequin” nven meslnek Harlekin tborrl, amelynek gonosz szellemek s purgatriumban szenved lelkek a rsztvevi, akik bizonyos jjeleken vad szguldssal rohansznak szerte, s kzben pokoli zajt csapnak. Harlekin kpnyegje, amelybe a legenda szerint mindenki egyformn belefr, nem ms, mint a halotti lepel. Harlekin svegn kt kis szarvacska van, amely nyltan rvall az alvilgi eredetre. Feje simra van borotvlva, mint a halott koponyja, arcn barns larcot hord, fejn fehr vagy fekete kis sipka, kezben pedig furcsa kormnyplca. Ez a plca egy nem egszen vgig kettfrszelt lc, amely, ha mozgatjk, gy zrg, mint amikor emberi csontokat veregetnek egymshoz.
A Harlekinnek ez az egsz figurja termszetesen az antik Hermsz pszichopomposz, vagyis az elhunytakat a tlvilgra kalauzol Hermsz isten mintjra kszlt. Nem felejtkeztek meg az antik istensgnek mg a kormnyplcjrl sem, a caduceusrl, amely sz tudvalevleg a cado igbl ered, s az elesettek, a halottak vezrl plcjt jelenti. Tudjuk, hogy a keresztny egyhz iparkodott az antik istensgek emlkezett eltrlni, illetleg keresztny fogalmakkal helyettesteni: gy kerlt a pokol fejedelme a halottakat vezet Hermsz helybe, s gy kerlt a Mercur- vagy a Hermsz-kalapon lv kt kis szrny helybe a – kt kis rdgszarv. S ha ezt tudjuk, akkor megrtjk az Arlekin nv rejtelmt is. Nem ms az, mint a Hllen-Knig (angolban a „Hellking”), amely a kzpkori franciban „hellequin”-n lett. A „Hllen-Knig” egy ms vltozata azonban az alvilgi szellemek, az elfek s erlek kirlyv tette meg Harlekint: gy szletett meg Herder s Goethe hres Erlknigje. Az olasz komdia s a farsangi menetet megnyit Harlekin voltakppen nem ms, mint a halottakat vezet Erlknig.
Ht ez gy nmagban meglehetsen furcsn fest, az tagadhatatlan. Hogyan kerl ssze a vg trfacsinl Harlekin a halottakkal?
A lrva, a maszk s a domin – a halottas menetet gnyolja
Ezen a nyomon tovbbindultam, s egszen meglep eredmnyekre jutottam. Harlekin farsangi menetnek tudvalevleg egyik legjellemzbb rsze az larc, vagyis a lrva. A latin larva azonban nem egyb, mint a lemuroknak kpmsa: a holtak szrny alak feljr lelkei. Ezeknek kiengesztelsre a rmaiak vente hromnapos nnepet, az gynevezett Feralikat rendeztek februarius 21–23 kztt, amikor is minden sron ldoztak. Krmenetben vittk a „masc”-kat, vagyis a szellemksrteteknek merev, larcszer arckpt, amely a nevt onnan kapta, hogy a halottaknak gipszbl kszlt arclenyomatt szintn „masc”-nak neveztk. Azt csak mellkesen emltem, hogy a sz „ksrtet” jelentsbl fakadan aztn „masc”-nak neveztk a boszorknyt is, s utbb ebbl eredt a modern „mascotte” szcska, a kis boszorkny vagy amulett, amely az autst vagy a replt megvdi a balesetek ellen.
Itt teht elrkeztnk ennek a halottas nnepsgnek sorn egszen a „maszk”-ig, vagyis magyarosan a maskarig, amely mr nemcsak larcot, hanem megfelel ruht is jelent. Ennek a maskarnak pedig egyik f alkotrsze a domin. Tudjuk, hogy a kzpkorban fraternitsok lteztek, amelyeknek az volt az egyetlen hivatsuk, hogy az elhunytakat a temetbe kiksrjk s eltemessk. Ezeknek a fraternitsoknak a tagjai hossz fekete kmzst s ugyanilyen csuklyt is viseltek, amely egsz fejket bebortotta, s csak a szem rszre hagyott kt nylst. A fraternits tagjai a temetsi menet egsz ideje alatt halotti imkat mormoltak, amelyeknek csak a responsoriuma volt hangos: „Requiescat in Domino!” (Pihenjen az rban!) Ebbl a Domino szbl eredt aztn a fekete kmzsnak „domino” neve, s ez a domin, tudjuk, fontos alkotrsze a farsangi menetnek.
Ltjuk, hogy az egsz farsangi cc ersen Itlia fel mutat, s gy tovbb kutattam, a commedia dell'arte bolond-hagyomnyai kztt. S a csodlatos az volt, hogy mindannyi eleme mind-mind a halottas menet kignyolst clozza. A halott melll termszetesen nem hinyozhat az orvos. Hromfle figurban is rtallunk. Van egyszeren „Il dottore” vagy „Donor Balanzone” (Bologna vidkn), vagy Pantalone nven tallkozunk vele a furcsa farsangi menetben. „Dottore” nem szorul bvebb magyarzatra. Ha a Hallt kignyoljk, akkor nem maradhat el mellle a Hall szorgalmas segttrsa, a doktor. A „Balanzone” nv a spanyol vndorkpenyegre, a sokrt, b reds „baland”-ra megy vissza, amelynek viszont igen regnyes histrija van: az felnmet „Wallendaere” az sapja, a „Wallender”, vagyis a „vndor”, a fldi let vndora rejlik mgtte. Kzvetlenebb felvilgostst kapunk a „Pantalone” figurjbl. Szent Pantaleon tudvalevleg Maximianus csszr hziorvosa volt, aki vrtansgot szenvedett, s mint ilyen, bekerlt a 14 segtszent sorba, ahol is az orvosok vdszentjv lett (Szent Lukcs mellett). Pantalone (akinek az olasz komdiban viselt hossz nadrgjrl nevezzk egybknt a mi pantallnkat is) teht voltakppen mint az orvosi rend szimbluma kerlt bele a halottas farsangi menetbe.
A temetsrl termszetesen nem hinyozhat a pap sem. De ezzel mr csnjn kellett bnni: nagyon el kellett rejteni. A milniaknak volt merszk, hogy bevezessk a „Meneghino” formjban. Ez a sz a „domenicchino” elferdtse, s a domokos rendi „bartocskt” jelenti, aki nfelldozan ksrte ki mg a pestises halottakat is. Az olasz komdiban persze nem szerepelhetett papi ruhban, ezrt csak a papot jelz s a nyakbl a mellre lecsng, ktszrny kis fehr nyaksv meg a fekete abbruha emlkeztet a figura papi mivoltra.
A temets fontos rsze a hallharang. Az olasz templomokban rfelmutatskor megszlal harangsz neve cenno, s az ugyanekkor megszlal csengettysz: az elbbinek kisebbtse, cenello, amely sok apr csengetty rzsbl ll. Ebbl a npolyi komdia alkotta a polecenellt, a „sok csengt rz” bohc figurjt, amely itt teht a Seelenglckleint helyettesti. A nmet ezt a rzcsrgs muzsikt tvette katonai zenekara szmra a „Tschinellenbaum” formjban. Amikor aztn a farsangi menet temetsi mivolta mr elfelejtdtt, akkor a npolyi s ltalban az olasz np szjn az etimolgiai „Pulcinella” alakjv formlta t a szt, s holmi „kis tykot” vagy „fiatal pulykt” kpzelt hozz (a „pulcino” szbl), de az rul csrgk gy is rajta maradtak a polichinelle egsz ruhjn s a bolondot jelz csrgsapkjn.
A temets nem lehet meg a szegny halott ember nlkl. Az olasz komdia errl is gondoskodott „Pedrolino” alakjban (Pterke). Mi ma jobban ismerjk francia vltozatnak nevn, mint „Pierrot”-t. Pierrot a szegny magatehetetlen bs-bnatos ember. Most rtjk csak meg, hogy Pierrot arca mirt van mindig belisztezve: termszetesen a halott fehr arct kellett mutatnia. A halottt, aki azonban mg mindig szerelmesen ragaszkodik a fldi hvsgokhoz, a fld salakjhoz, nem tud tle megvlni. Ezrt kapja a komdiban htlen trsul „Colombin”-t. Ennek a figurnak megrtshez azonban kiss messzibb kell nylnunk. A rmaiak tudvalevleg galambdcszer flkbe temettk halottaik meggett csontjait. A galamb latin nevrl ezt elneveztk columbariumnak. Ebbl a szbl a kzpkori, 13. szzadi francia nyelv egy furcsa fogalmat alkotott: „columbin”-nek neveztk el ugyanis az ember htrahagyott salakjt, amelyre a modern francia nyelv mr az tron szt hasznlja. Ebbl alkotta a farsangi halottasmenet „Colombine” figurjt: a raks emberi szemetet, amelybe a hallra vlt szegny ember, a Pierrot, szerencstlenl s remnytelenl szerelmes! A haland embernek ez a nevetsges ragaszkodsa a fldi semmisghez, ez a groteszk jtk adja a farsangi komdia egyik legmlyebb rtelm szimblumt.
A tragikomdia e szimbolikus kifejlesztse vezette taln bele a farsangi temetsi menet olasz vltozatba a Brighella, a Stenterello s a Tartaglia figurit. A Brighella taln a briga, a Gond kicsinytje; a Stenterello a stento, a haldokls szimbluma; a Tartaglia pedig taln a tartarosznak, az Alvilgnak megszemlyestett kpviselje.
Mg mindig nem trtnk azonban r a furcsa farsangi temets f alakjra: Carneval hercegre. Nem szeretnm itt mindazokat a npetimolgiai s tudlkos magyarzatokat elismtelni, amelyekkel ezt a nevet interpretlni prbltk. Volt olyan, aki egyszeren „Carne vale!” (Isten veled, hs) szval fordtotta, spedig a kzelg nagybjtre val tekintettel. Ugyanilyen, csak kiss tudlkosabb magyarzat volt az, amely holmi papi tilalmat olvasott ki belle carne levamen formjban. A legtarkbb magyarzatot azonban gy a kzi lexikonok, mint bizonyos egyetemi eladsok is szolgltatjk, amelyek a „carrus navalis” szbl, a „tengeri hajt brzol dszkocsibl” eredeztetik a karnevl fogalmt, s ezzel a nizzai s ms riviriai farsangokon ma divatoz dszkocsikat kvnjk pr szz vvel visszadatlni.
Karnevl hercege, a hullamos
Aki idig elfogadhatnak tartja a farsangi menetnek mint a temets pardijnak magyarzatt, nem fog azon csodlkozni, hogy a menet kzppontjban a Hall fldi helytartja, a srs ll. Karnevl hercege egyszeren a hullamos vagy temetr, szval a srs. Neve pedig gy szrmazott. A rmaiaknl a hullaravataloz helynek carnarium volt a neve, olaszul carnaio, nmetl Karner. A szolgnak a neve pedig olaszul valetto, franciul valet. A Karnevl herceg eredeti neve teht carnarvalet, vagyis a „hullahz szolgja” – a srs – volt. A mai nyelvbl, gy az olaszbl, mint a francibl, hinyzik ez a fogalom, de megmaradt a kzpkori Prizs egyik ma is ltez legrgibb pletnek nevben: ez a Prizs vros trtneti emlkeit magban foglal Muse Carnavalet; tulajdonosa valaha bizonyra a vros srsja lehetett.
Az olasz nyelv a farsang meglst gy fejezi ki: „bruciare il Carnevale”, „elgetni Karnevl hercegt”. A gyszmenet vgs clja teht az, hogy a Hall fldi helytartjt, a srst szimbolikusan elgessk. Mivel azonban ilyen felsges rhoz sajt szemlyben nylni mgsem illett, ezrt helyette szalmabbot gettek el. A szalma olasz neve paglia, a szalmabb rgebbi neve pagliaccio. Ebbl a szalmabbbl aztn az olasz komdia kln figurt teremtett, a „pagliaccit” vagy bajazzt (pojca), akinek szerepe tment a nmet nyelvbe, onnan pedig a magyarba is: ez a Strohmann, a szalmabb, aki mst helyettest, mint ahogy az olasz „pagliaccio” Carneval hercegt helyettestette.
Vgigkvettk Karnevl herceg farsangi menett, s azt hiszem, ellentmondsra nemigen kell szmtanom, ha azt az els pillantsra paradoxnak mondhat ttelt lltom fel, hogy a karnevli menet voltakppen halottas menet, a Hall pardija. De nem kell ezen csodlkoznunk, ha meggondoljuk, hogy Eurpa kzpkorban nemcsak az olaszok gnyoltk ki ilyen mdon a hallt, hanem a francik s a nmetek is. Az elbbieknl szletett meg az szvetsgi Makkabeus testvrek tncnak mintjra a „danse macabre”, az utbbiaknl pedig a hres „Totentanz”-jtkok, valamint kpes- s szoborsorozatok. De amg a nmet Totentanz fknt a kpzmvszetekre hatott termkenyten, addig a srs elgetsrl szl farsangi jtk a commedia dell'arte rvn voltakppen az egsz eurpai sznmvszet szljv lett.
Az let farsangja mgtt ott muzsikl a Hall halla…

| |
|
|
|
Ha tetszik portlom, zenj nekem!
Szeretettel visszavrlak!
Ha nem tetszik,srgsen keresd meg a kperny jobb sarkban a piros X-t.
"Az illemet otthonrl hozzuk magunkkal!"
| |

Tovbbi idzetek...
Tovbbi idzetek...

NINCS PNZED TINTAPATRONRA?
..KATT IDE!..


Tanulj meg nemet mondani! Tbbet rsz vele, mintha beszlnl latinul.
Charles Haddon Spurgeon
Egy embert szeretni azt jelenti, hogy olyannak ltjuk, amilyennek Isten gondolta.
Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij
A legtbb utnzt az utnozhatatlan csbtja.
Marie von Ebner-Eschenbach
Senkit s semmit nem ismerhetnk meg igazn, ha nem szeretjk. (...) Aki a szve gykerig nem szeret valakit, azt nem is ismerheti meg. Addig terjed az ismeretnk, ameddig a szeretetnk.
Gykssy Endre
Akkor j embernek flben szakasztani dolgt, mikor mg szolgl a szerencse.
Faludi Ferenc
Kt nagyon klnbz ember is megtanulhat harmniban lni egymssal, ha felismerik, hogyan hozzk ki a legjobbat a msikbl. Ez a szeretet jutalma.
Gary Chapman

| |
KREATV ALAPANYAGOK MEGVSROLHATK |
| |
HA VAN KEDVED,KSZTS TE IS S PLYZZ!! Itt: |
| |
SABLONOKAT, MINTKAT A KPESLAPKLDIMBEN BVEN TALLTOK! |
| |
Tovbbi idzetek...
Tovbbi idzetek...





Ma csak lvezd az letet,
rlj, aminek csak lehet!
Dallal kszntelek tged,
pohr csendl, Isten ltet!
Dupla Kv
J tett helybe jt vrj.
Eged legyen borutlan isten arcz,
Szved nyugalmasan mosolygja meg
Tndr vek` malaszthoz sort.
Ezt kivnom nevednek nnepn
Rvid de tiszta szv-fohszomul.
Nagy Imre
Amit az ember nem rt, azt csodlja.

| |

Ddol
Felhv foszlott az erd,
sprik nyers szelek.
Heggy tornyosult a felh.
Hol keresselek?
Korhadt tnkn ldglek,
nyirkos fk alatt.
Nem tudom mr, merre trjek,
honnan vrjalak.
Virrasztom a fk tvben
szunnyad telet.
neklek a vaksttben
lmpsul neked.
(Rab Zsuzsa)
| |
Mindenki magnyosan ll a fld szvn,
tdfve a nap egy sugartl:
s mr itt is az este.

Tenyeremre tettem a lelkem:
Nzd meg, milyen szp szz lt veg!
De gymntokat szedett el,
Mert az embert sose rti meg.
| |

Egy szenvedly margjra
A tengerpartot jr kisgyerek
mindig tall a kavicsok kzt egyre,
mely mindrktl fogva az v,
s soha senki ms nem is lenne.
Az elveszthetetlent markolssza!
Egsz szve a tenyerben lktet,
oly egyetlen egy kezben a k,
s vele is olyan egyedl lett.
Nem szabadul mr soha tbb tle.
A vznek fordul, s messze elhajtja.
Hangot sem ad a nma szakts, s
egy egsz tenger zgja mgis vissza.
Pilinszky Jnos

| |

SZELIDTS MEG
Szeldts meg szavaiddal,
hogy higgyek a szavaidban,
szeldts meg tekinteteddel,
hogy szemedbe nzhessek,
szeldts meg kezeiddel,
hogy mg egyszer
megfoghassam kezedet,
szeldts meg mosolyoddal,
hogy mosolyogjak mg rd,
szeldts meg magnyoddal,
hogy feloldjam magnyodat,
szeldts meg, hogy n is
megszeldtselek.

| |



Csodlatos este
Volt egy csods este
mikor gyertyafny leste
hogyan bkolt egymsnak
kt szerelmes teste.
A fl gynyr altja
Nztk, ahogy vallja
szemnk a szemnkbe
egymst hogy akarja.
Majd sszebjtunk lassan
lelt jfekete paplan
flts s vad hiny
volt minden pillanatban.
Nem volt, se nyr, se tl, vagy jjel
csak csods szenvedllyel
leltk Szerelmnk
furcsa titkos kjjel.
De elmlt minden szpen
s mr csak, szp szemeid krem
lgy mellettem mindig,
mert nlkled semmi,
nlkled vgem.

| |
DES 
des, e sz jelenti az letet,
des, te, vagy aki kell nekem,
des ne menj el mellettem,
des szeress, kellesz nekem.
Kellesz nekem, testileg-lelkileg,
Kellesz, a lelkem had gygyuljon meg,
Kellesz,
had rezhessem magam embernek,
Kellesz, mert nagyon szeretlek.



EGYSZER LET
Tanulok blcs, egyszer letet,
nzem az gboltot, Istenhez esdve,
s hogy elcsittsam riadt szvemet,
sokig elcsavargok minden este.
Szraz lapu zrg a domb alatt,
sz lankasztja az g berkenyket.
n verseket rok, vidmakat,
rlad, ml, ml, gynyr let.
Hazamegyek. Megnyalja kezemet
lgy szr macskm, enyhlten dorombol.
s nzem a tavi frsztelep
ormn kigyl fnyt az ablakombl.
A csendet csak ritkn zavarja meg
a glya, ahogy leszll az ereszre.
s hogyha az ajtt megzrgeted,
taln mr fel sem figyelek a neszre.
(ANNA AHMATOVA)
(fordtotta: Rab Zsuzsa)

Nem vagyok lngoszlop,
se magamat Teremt,
se befel fordul,
se lrmat hirdet,
Nem vagyok megvlt,
se zsoltrt nekl,
nem vagyok Gonosz,
s nem vagyok szeret,
nem vagyok r,
se vezet Psztor,
Semmi vagyok,
de az legalbb szzszor!




Lgy
tavaszi
zsongs!
de pillanat!
Bvlj el buja illatoddal,
ringass el des brndokkal,
s hozd el nkem az jjszletst!
Knny-tban szunnyad szp remnyem,
jgbe zrtan rzi
sszetrt szvem a fagyos tl.
Bnatba burkolt vndor-lelkem
mgis knny
bredst.

A csillag-ablakok
Valamikor gy hallottam
aprlpt kiskoromban
nagyanymtl, ki csodkbl
blcs papoknl tbbet ismert,
hogy a csillag fnn az gen
kis lyukacska, cifra ablak,
melyen ltal angyaloknak
szent karai rnk nevetnek,
s a Nap az r lt-hza,
a Hold pedig Mri,
mi Urunknak szent Anyj,
aki el nem hagyna minket --
Nagyanym mg arra intett:
hogyha meghal, gre lessek,
nagysugar csillagocskt
Tejt-szlben megkeressek,
mert remli, nki is jut
egy kis ablak mennyek aljn,
merthogy mindig szeret engem,
tvolbl is vigyz majd rm,
s meggri mr elre,
gy kinyitja, olyan tgra,
hogy az egek fnyessge
lngot vet az jszakba -
- ha j leszek, egy sugarat
elkr szemem bogarba.
(Szent-Gly Kata (zitus))



| |

| |
|
|