Kalendrium 1942/5
bb 2007.01.11. 05:13
December...Az id jjszletik...
Az »eltancsolt« krampusz..
Az rdgt a »kilg llbrl« lehet felismerni...
A germn Wotan-Isten mint muszka szent...
A karcsonyfa is nmet eredet...
A pojck nemzetkzi csaldja...
A magyar gyerek csak srni tudott!...
Hogyan lett a harcsbl s a trk tzbl – karcsony...
A Napisten trtkelse...
Karcsony = koldulnap...

Az id jjszletik
December a tizedik hnap volt („decem” = tz) a rgi rmai naptr szerint. Emltsk meg, hogy a „decem” sz a grg „deka” szrmazka, ez a grg sz pedig a „dekomai” ige egyik alakja, amelynek jelentse: „markolni”. Teht a „deka” a „kt marokra valt” jelenti: az ujjakkal val szmolsnl ugyanis a „tz”-et a kt marok (tz ujj) felmutatsval jeleztk.
Decemberre esett az v legjelentsebb napja: az esztend legrvidebb napja, amelyen a Nap meghal, hogy huszonngy ra mlva j letre tmadjon, jraszlessk. A Gergely-fle idszmts eltt ez a nap december 13-ra, Szent Lucia napjra esett, minlfogva ennek a szentnek, magyarul Lucnak a napja mindenfle babons szoksok forrsv lett. Nlunk, Magyarorszgon pldul ezen a napon nem engedtek idegent a hzba – hiszen Luca napjn klnsen mozgalmasak a szellemek s a boszorknyok, s nem lehessen tudni, az idegen kpmsban nem valamilyen gonosz llek settenkedik-e be a hzba, s aztn elviszi magval a hzbeliek szerencsjt. Somogyban csak az idegen asszonynpet nem engedtk be (ezek voltak a boszorknygyansak). Komromban pedig ppensggel gy vltk, hogy idegen frfi ltogatsa szerencst hoz. Luca napjn – lehetleg lopott holmi segtsgvel – mindenfle varzslatot kell mvelni, hogy a tykok jl tojjanak. Ezen a napon minden egyes csaldtag szmra kln kalcsot stnek, s ebbe tollut dugnak; ha a tollu elg a kemencben, akkor az illet csaldtag a rkvetkez esztendben meg fog halni. A Luca napja klnsen alkalmas arra, hogy a lnyok kitudakoljk jvendbelijk nevt vagy legalbbis foglalkozst. Erre a clra szolgl a klnbz faflkbl tg csillag alakra mestersgesen faragott Luca-szk: aki erre a szkre rl, az megltja jvendbelijt. Luca napja jjeln a szellemek csndes, remeg fnykvk formjban suhannak el a falusi hzak fltt, de ezt a fnyt csak bizonyos, arra alkalmas emberek lthatjk meg, akiknek a Luca-fnye megmutatja, hol vannak kincsek a fld mhbe rejtve.
December msodik felben lte meg Itlia npe a legnpszerbb itliai istensgnek, Saturnusnak az nnept. Saturnus neve a „sero” igbl eredt, amelynek jelentse ez volt: „magot vetni”. Szval Saturnus a vetsek istene volt, s nnepe az elvrosiasodott rmai npnek a rgi agrrllapotok utn val visszavgydst jelentette. Ez az svgyds a bks fldmvelkor utn, amely mg Rousseau lelkben is eleven ervel lt („Retournos a la nature!” [Trjnk vissza a termszethez!]), egyrtelm volt az emberi szabadsg s egyenlsg utn val kiolthatatlan vgyakozssal, s a rmai kirlyok, majd mg inkbb a csszrok a saturnusi nnepek engedlyezsvel biztost szelepet nyitottak e vgyak szmra oly korokban, amikor mr kevs nyoma volt az emberegyenlsgnek. A kirlyok korban hromig, Caligula idejn mr t napig, ksbb pedig egsz htig tartottak a „saturnalik”. Ezeken a napokon teljes trvnykezsi sznet volt, nehogy brkit is el kelljen tlni, szval hogy a polgrok ezeken a napokon minl kevesebbet rezzenek az llamhatalom nyomaszt mivoltbl. Az adbehajtst is felfggesztettk ezeken a napokon. Az emberegyenlsg jelkpes hangslyozsra a saturnalik idejn a rabszolgk is ideiglenesen felszabadultak, st uraik megjtszottk velk a komdit, hogy k szolgltk ki a sajt rabszolgikat. Ezeket viszont felltztettk ri ruhkba, valsgos maskart jrattak velk. Ennek az ltalnos szeretetnnepnek jegyben az emberek megajndkoztk egymst: viaszbl s agyagbl kszlt gyerekjtkocskkat adtak t egymsnak, a viaszfigurkat, meg is gyjtottk. Saturnus istenhez utbb olyan legenda fzdtt, hogy volt Latium legrgibb kirlya, akinek uralma idejn – vagyis a fldmvels korszakban – uralkodott az Aranykor: az emberi boldogsg netovbbja.
Amikor aztn Itliban mind ersebb lett a grg kultra befolysa, Saturnus szerept aprnknt tvette a grg Aranykor kirlya, Kronosz, aki grg fldn ugyancsak agrristen volt, mgpedig az arats istensge. Eredetileg nyilvn fnciai-smi terletrl szrmazott t a grgkhz. Az egybfajta hozzfzd mondk ugyanis nyilvn fnciai befolyst tntetnek fel. Elssorban az, hogy a sajt nvrt, Rhet vette felesgl (ennl a pontnl ugorhatott t knnyen a rmai legendba, akiknek sanyja, Romulus s Remus anyja, szintn egy Rhea volt. Tudnunk kell, hogy a „rhea” sz „forrs”-t jelent. Romulus anyja pedig Rhea Silvia, vagyis „erdei forrs” volt). Brmennyire jovilis istensg volt is az reg Kronosz, s brmennyire is az nevhez fztk a grg Aranykorszak fogalmt, a sajt szemlyben mgis meglehetsen kedlytelen r lehetett, aki elssorban gy kerlt uralomra, hogy a sajt desapjt, Uranoszt frfiatlantotta s trnusrl letasztotta, azutn pedig a Rhetl szletett ennen gyermekeit sorra felfalta. Csupn egyet sikerlt Rhenak megmentenie, Zeuszt, spedig gy, hogy helyette valami kemny kvet tett a plyba, s Kronosz ezt a kvet zablta be Zeusz helyett. A k annyira megfekdte a gyomrt, hogy utna az elz gyermekeit is kiadta gyomrbl, gyhogy ezek is jraszlettek.
A jelkp rthet volt: Kronosz-Saturnus isten maga az Id, amely letasztja trnusrl az eldjt, az elz vet, s aztn sorra felfalja a sajt gyermekeit, a hnapokat, hogy utbb jra kiadja ket magbl: az v jjszletik. Kronosz-Saturnus maga is elveszti uralmt, az Id fltt gyzedelmeskedik a diadalmas isten, Zeusz-Juppiter.
Kzelfekv, hogy amikor a keresztny Egyhz uralomra kerlt, akkor ezt az si grg-rmai legendt is adaptlta: a tli solstitiumkor megszlet Megvlt-Isten diadalmaskodik az Id fltt, Jzus rr lesz Kronosz-Saturnus fltt. A Saturnlik nnepe pedig a bethlehemi Megvlt rmnnepv magasztosul, aki jra elhozta az emberegyenlsgnek, az emberszeretetnek si evangliumt…

Az »eltancsolt« krampusz
Nlunk a Mikuls-napok szegnyebbek lettek egy sznnel: a krampusz eltnt a kirakatokbl s a gyerekek ablakbl. Nem tudom, ki honnan indtotta el ezt a krampuszellenes mozgalmat, csak annyit tudok rla, ktfle indokkal harcoltak a szegny, nyelvltget, szilvv aszaldott rdg ellen.
Az egyik indok vallsi termszet volt, s nyilvn az lehetett a jeligje, hogy „ne fessk a falra az rdgt!”, mert htha csakugyan megjelenik.
A msik indok a sovinizmus kellktrbl eredt, s azt hirdette, hogy mr csak azrt se jtsszunk tovbb krampuszt, mert ez a szrnyeteg idegen eredet, nem fajmagyar szrmazs figura.
Az els indokhoz nem akarok hozzszlni. Nem szeretnk ugyanis olyasfajta hibba esni, mint gy 1910 tjn az egyik fvrosi elemi iskola tantestlete, amelyben egy „szabadgondolkoz” tant s a hitoktat parzs vitt kezdtek afell, van-e rdg. A vita kt prtra tpte az egsz tiszteletre mlt tantestletet, s vgl is az igazgat nem tallt ms kivezet utat, mint hogy leszavaztassa a gondjaira bzott tantsgot. A szavazs eredmnye az volt, hogy a tantestlet egy szavazattbbsggel gy dnttt, hogy van rdg!
A valls terre mr csak azrt sem akarnm ezt a krampusz krli vitt kvetni, mert ebben a krdsben maguk a keresztny egyhzak sincsenek nmagukkal egszen tisztban. Krisztusnak is megjelent a Stn, meg Luthernek is, viszont vannak keresztny felekezetek, amelyek kereken megtagadjk a Stn ltt, mondvn, hogy annak elfogadsa egszen lehetetlen dualizmusra vezetne, s alapjban rendten meg a keresztny szabad akaratba meg az risten mindenhatsgba vetett hitet… Szval ebbe a dologba jobb bele nem szlni, legalbbis addig nem, amg az illetkesek egyms kztt vgrvnyesen nem tisztztk ezt a fontos s aktulis krdst.
Az rdgt a »kilg llbrl« lehet felismerni
Ahhoz ellenben lenne egy szavunk, hogy a szegny krampuszt mint nemzetellenes tnyezt tagadtk ki a jgvirgos ablakokbl.
Ht mi trs-tagads, a krampusz, mint mr a neve is mutatja, csakugyan idegen fajzat. Eredetileg Krumm-Fuss, vagy Klump-Fuss volt a neve, s ezzel cloztak az rdg sntikl s kilg llbra. Szval ht mi a nmetbl vettk t kelmt, mgpedig nyilvn a misztriumjtkokbl, ahol az rdgt bizonyra elszeretettel holmi snta ember szatirikus alaktmvszetre bztk. A kzpkori templom oldalhoz ptett misztriumsznpad hrom, klnbz magassg pdiumbl llott: a legfelsn jelentek meg az risten meg az angyalok; a kzpsn jtszottak azok, akik emberi szerepet mmeltek; s legalul, egszen kzel a nzkznsghez glt a Stn snta kpviselje: ott mkzott, megkacagtatta trfival s gnyos kzbeszlsaival a tmeget, a kitn pszicholgival dolgoz papok rajta keresztl vezettk le a np elgedetlensgt a humor posvnyba […]
Szval ht a krampusz – szgyen ide, szgyen oda – csakugyan az rdg nmet szrmazs megtesteslse. De vajon a derk reg, fehr szakll Mikuls szntiszta magyar-e?
Ht minden inkbb, csak nem magyar. Elszr is eredetre nzve kis-zsiai grg volt, az orosz egyhz tette meg legfbb vdszentjv. Vagyis muszka volt, s ha a krampuszkrds nem 1936-ban, hanem mondjuk, 1870 krl vetdik fl nlunk, amikoriban ugyancsak papriks hangulat uralkodott a magyarokon a muszka ellen, aki 49-ben segtett Ferenc Jzsefnek haznkat leverni, akkor bizonyra most alighanem szegny Mikulst akolbltank ki faji eredetre val tekintettel.
Vele azonban egyb bonyodalmak trtntek. Holttestt 1087-ben Krisztus utn az olaszorszgi Bariba vittk, s ettl fogva az olasz papsg kapta fel a kultuszt, mgpedig egszen furcsa okokbl. Az itliai katolicizmusban ekkortjt igen rdekes tisztulsi folyamat jelentkezett, spedig a szocilis erklcs jegyben. Az assisi bart, Szent Ferenc volt ennek a lelki s trsadalmi mozgalomnak a vezetje, fedezte fel jra a keresztnysgnek Krisztus kora ta immr kiss feledsbe merlt si programjt: a szegnyek vdelmt. Van olyan egyhztrtnsz, aki azt lltja, hogy a Ferenc-rend megalaptja mentette meg a katolikus Egyhzat a pusztulstl: az agitcija rvn fordult a tmegek rdekldse jra az Egyhz fel, amely az rvn lett ismt a tmegek vgyainak szszljv. Szent Ferenc egsz lete csakugyan a kzpkor felfogsa szerint val szocializmus kifejezse.
A germn Wotan-Isten mint muszka szent
Szent Ferenc kveti, az alaptjuktl rjuk testlt szegnygondozs ktelessge rtelmben, kutatva kerestek az Egyhz legendiban minden olyan motvumot, amely a kzpkori szegny np vigasztalst szolglhatta.
gy bukkantak r Szent Mikls pspk legendjra is. Amely szerint ugyanis volt egy szegny csald s annak hrom lnya, akik oly szegnyek voltak, hogy mr a testket akartk ruba bocstani, hogy az erklcstelensgk rn szerzett pnzbl juttathassanak kenyeret elregedett apjuknak-anyjuknak. (A legenda, amint lthatjuk, igazn nincs minden kltisg hjval. Akrmelyik mai klt is pennjra vehetn!) S most kvetkezik aztn a tipikus kzpkori happy end. Mikls pspk meghallja, hogy a hrom szegny lny min istentelen tervet forgat agyban; ezrt jnek idejn elstl ablakuk alatt, pnzt dob szmukra a szobba, s ezzel hozomnyhoz s tisztes, erklcss hzassghoz juttatja ket, lvn, hogy a tisztes, erklcss hzassgnak mr akkoriban is a hozomny s nem a szvbeli szerelem volt a rugja s ismrve.
Szval, ht innen ered az a mikulsi szoks, hogy az erklcstelensg tjra indul fiatal gyermekeket jjel az ablakba rakott ajndkokkal tartjk vissza a romlstl. Itlibl azonban nem egszen egyszer ton jutott hozznk ennek a derk, szocilis rzs pspknek a kultusza! A katolikus hittrtk, akik Nmetorszg katolizlsra vllalkoztak, azt vettk szre, hogy rendkvl nehezen tudnak az si germn Wotan-kultusszal megbirkzni, amely mlyen beleette magt a nmetsg lelkbe.
Az reg, fehr szakllas germn atyaisten fogalmt nehezen tudtk frissen szerzett hveikbl kiirtani. Ezrt ht a katolicizmus rgi gyakorlata szerint (amelyet klnben az antik rmaiaktl rkltek, akik szintn gy semlegestettk a pogny isteneket, hogy elvittk ket Rmba, a Capitoliumra, elfogadtk a rgi blvnyokat rmai istensgekl, csak ppen tmzoltk ket rmaiakk) Wotan-Istent beleadaptltk az Egyhz szentjei kz. Kikerestek szmra egy ugyancsak nagy, sz szakll szentet, s a kt figurt sszeboronltk. S mivel Wotannak fknt kt olyan jellemvonsa volt, amely mly benyomst keltett a nmetekben: az, hogy jutalmaz s hogy bntet, ezrt Szent Mikls-Wotant is ktfle attribtummal tiszteltk meg – az egyik az, hogy puttonyt hord a htn, s ebbl cukrot s ajndkot hoz a j gyermekeknek; s a msik az, hogy a rossz gyermekek szmra virgcsot s lncot hoz, s berakja ket a puttonyba, hogy elvigye a pokolba.
A mtoszfejlds rk trvnye szerint itt aztn hasads kvetkezett be a Szent Mikls ketts figurjban: belttk, mgsem ill dolog, hogy a szent pspk legyen a Stn udvari szlltja, s ezrt lltottk mellje a llb krampuszt, mint Knecht Rupprechtet. Hogy is az sgermn fistensg leszrmazottja, azt tbbek kztt az is bizonytja, hogy Nmetorszg egyes helyein, pldul Mecklenburgban, mg ma is Wode nven hvjk a derk Krampuszt.
Szval, ht ha a szegny krampuszt hazafias felbuzdulsbl germn eredete miatt tesskeltk ki, akkor bizony ugyanazon a jogcmen mindjrt a Mikulst is kiakolblthattk volna: van is annyira Wotan-ivadk, mint a Stn fia.
A karcsonyfa is nmet eredet
A baj csak az, hogy ha ilyen nacionalista meggondolsoknak adunk teret a gyerek jtkai tern, akkor bizony alig marad szmunkra valamicske kis vigasztals ezekben a szomor idkben. Mert akkor mindjrt elkezdhetjk a karcsonyfval, amelynek – alig fogjk elhinni – alig szztz ves mltja van nlunk. Podmaniczky Frigyes, a hres „kocks br”, az egykori Szabadelv Prt elnke, emlkirataiban lerja egszen pontosan, hogy egyik nagynnikje, egy osztrk hlgy volt az, aki 1825-ben elszr lltott Magyarorszgon karcsonyft. Ausztriba pedig szintn elgg ksn s ugyancsak nmet fldrl kerlt a karcsonyfa divatja: a legrgibb feljegyzsnk Strassburg vidkrl, 1605-bl val; ez arrl rtest, hogy Krisztus szletse nnepre ilyen ft lltottak dival, aranyfsttel, paprrzskkal s cukrokkal. Gyertyt meg ppen csak a tizennyolcadik szzad kzepn kezdtek a karcsonyfra tzdelni.
Persze, ez a karcsonyfa-llts is a nmet misztriumjtk maradvnya. A knyvnyomtats felfedezse eltt ugyanis, amikor csak a gazdag emberek s az Egyhzak juthattak egy-egy kzrsos Biblihoz, a szegnyek szmra gy kzvettettk a Szentrst, hogy rszben a templom falra pingltk fel az gynevezett „Biblia pauperum”-ot (a szegnyek Biblijt), rszben pedig a templom melletti sznpadon lejtszottk a Szentrsnak egyes dramatizlhat jeleneteit. gy kerlt a sor a Paradicsomkertnek s a bnbeessnek npszer jelenetre is, ahol persze szksg volt a „tuds fjra”, amelyrl az a bizonyos veszedelmes alma lgott le. Ez az almval dsztett fa volt az se a karcsonyfnak, s azrt vlasztottak fenyt, mivel nmet terleten Krisztus szletsnek nnepe krl ms zldell fa, mint feny, nem volt.
A pojck nemzetkzi csaldja
Vagyis ht nmet eredet cmn akr mindjrt a karcsonyft is eltancsolhatnk. s gy vagyunk sorra a gyermekeink legkedvesebb jtkaival is. Tegyk fel, a pojcval, amelynek ksi olasz neve bajazzo, rgebbi talin elnevezse, pedig pagliacco volt, vagyis „szalmabbu”: az a szalmacsutakbl ktztt, tarka ruhj bbu, amely eredetileg a zsarnok telet brzolta, s ezt aztn tavasz eljttvel elgettk vagy vzbe, hajigltk. Mivel pedig a tavasz kzeledte egybeesett a farsang vgvel, idvel gy magyarztk, hogy a farsangkirlyt getik el, vagy dobjk vzbe a szalmabbuval a bjti id elkvetkeztnek tiszteletre.
Igen, de a bjt vgvel jra feltmadt a bbu; a hosszan hez, korg gyomrok alig vrtk, hogy jra jogaikba ltethessk a szalmabbut, amely csakugyan ismt feltmad, gy tavasz elejn, mjus elseje krl, amikor felzsendl a rt, s virgba szkken a bokor. Csakhogy most mr ms nevet kap, mgpedig olyat, amely minden npnl a kedvenc telvel fgg ssze. gy tmadt fel a nmeteknl a Hans Wurst (Kolbsz Jnos), a franciknl a Jean Potage (Leves Jancsi), az angoloknl John Pudding (Tszta Jnos), a magyaroknl, pedig a kitn Paprika Jancsi, amely persze szintn nem lehet valamely si magyar hrosz, miutn paprikt egyltaln csak 1580 tjn kezdenek nlunk termelni.
Szval faji szrmazs alapjn a kzkedvelt Paprika Jancsit – j magyar neve ellenre is – szintn ki kellene utastanunk. Hasonlkppen jrnnk a karcsonyi knyvasztal lland kedves vendgvel, Hry Jnossal is, aki eredetileg persze az antik Plautus Miles gloriosus (A hetvenked katona) cm komdijra megy vissza, Garay Jnosnak 1843-ban megjelent Obsitos-a – a Hry Jnosrl kszlt vgeposz – azonban valsznleg Mnchhausen Jeromos br 1780-ban megjelent Vademecumbl vagy annak valamelyik nmet feldolgozsbl vette a kzvetlen sztnzst. S ha mr a mesknl tartunk, idegen eredet cmn ki kellene tiltanunk legszebb gyermekmesinket, a grg-hellenisztikus eredet Hfehrktl kezdve az sszes Grimm- s Andersen-fle meskig.
A jtkok kzl is egsz csom kerlne tok al. Mondjuk pldul a vesszparipa, amely flig ugyan az antik pegazus-l emlkt viseli magn, hozznk azonban egszen bizonyosan a germn boszorknyvilg eljtkosodott attribtumaknt kerlt, lvn, hogy a kzpkori boszorknyok hasznltak ilyen seprnyelet (amelynek seprje a lfejet utnozta), amikor a tavasz vgvel, a „boszorknyszombaton” (eredetileg valsznleg nagyszombat jszakjn) fellovagoltak a Blocksbergre – nlunk a Gellrt-hegy nmet neve –, hogy „elseperjk a havat”.
ltalban a tavaszi feltmads, a Hsvt nnepe termszetesen szintn telve van ilyen si germn s msfajta babonkkal, s bizony az idegen eredet cmn a gyermekek egyik legkedvesebb jtkszert, a kereplt is el kellene puszttanunk. Hiszen ez a hangszer eredetileg arra szolglt, hogy a Nagyhten, amikor Krisztus halott, s gy a gonosz szellemek, mialatt az Alvilgot jrja, a nyitva hagyott ajtn kiszabadulnak a pokolbl, s feljnnek erre a vilgra – ezeket a gonosz szellemeket a kerepl hangjval elhessegethessk. A katolikus Egyhz persze ezt a pogny szokst is tformlta, s a Nagyhten azrt szlnak harangok helyett a kereplk, mert „a harangok ilyenkor elmennek Rmba”, igazban azonban a Krisztus srba szllsval felszabadult gonosz szellemeket kergetik el a kereplvel…
A magyar gyerek csak srni tudott!
Ha jl felmrjk, bizony alig marad jtk vagy szoks, amelyet valamely kemnyebb kts nacionalizmus ki ne irthatna idegen eredet cmn. Mert bizony a nlunk annyira npszer bethlehemjrs is – psztorostl, hromkirlyostl – idegen szrmazk. Csak ami benne gynevezett „regs” elem, az, amiben egy elnyomott np gyermekeinek si bnata zokog fel:
Ne srj, ne srj, Szent Istvn kirlyunk! |
Mi sem vagyunk rdgk, hanem te szolgid. |
|
|
Itt bizony arrl van sz, hogy a szent let els magyar kirly a fajidegen keresztnysg kedvrt tzzel-vassal kiirtotta a rgi magyar smn-regsket, akik a pusztulsuk ellen ezzel a sr szval tiltakoznak, mondvn, hogy azrt, merthogy k nem keresztnyek, azrt mg nem rdgk, attl ugyan mg lehetnek a kirlyrnak hsges alattvali.
Ht gy vltoznak az idk…
Hogyan lett a harcsbl s a trk tzbl – karcsony
Jzus megszletsnek nnept ma a keresztny kultrk krben ltalban karcsony napjn lik meg, mgpedig megkzeltleg a tli napfordul dtumn, december 24–25-n.
A keresztny Egyhz azonban nem mindig ezen a napon emlkezett meg a Megvlt vilgra jttrl. Eredetileg janur 6-n, Vzkereszt napjn, vagyis Jzus megkereszteltetsnek (jjszletsnek) hagyomny szerint val vforduljn tartottk ezt az nnepet, mert az skeresztnyekre nzve fontosabb volt a llekben, mintsem a testben val megszlets. Csak amikor a keresztnysgnek sikerlt egyik legnagyobb bels ellensgt, az arianizmust lekzdenie – amely tudvalevleg Jzus ember volta krl fejtett ki eretnek tanokat –, akkor engedhette meg magnak az Egyhz, hogy a Jzus emberi mivoltt, fldi asszonytl val szletst kihangslyoz december 25-i nnepet tegye ltalnoss. Ez az nnep ugyanis pontosan kilenc hnapra esik Mria fogantatsnak mrcius 25-i nneptl.
Rma teht 18 vvel Arius halla utn, 354-ben – a konstantinpolyi keleti egyhz pedig mg ksbb, 378-ban fogadta el december 25-t Jzus szletse emlknapjul. Hogy azonban ppen december 25-t vlasztotta ki az Egyhz emlknapul, annak az elbb emltett kilenc hnapos anyasgon kvl ms fontos oka is volt. December 25-n nnepelte ugyanis az antik vilg a tli napfordulkor jjszlet Napisten nnept, mert hiszen az eddig a napig folyton rvidl nappalok az addig haldott Nap jjszletst, diadalt jelentettk; ez volt a Sol invictus, a legyzhetetlen Nap, vagyis Mithras isten napja, akinek vallsa, jl tudjuk, a keresztnysg legels szzadaiban ersen versenyzett a Krisztus vallsval.
A Napisten trtkelse
Hogy a keresztny valls csakugyan a pogny Napisten nnepe helybe helyezte tudatosan Jzus szletsnek emlknapjt, arra van nhny klasszikus bizonysgunk. Egy szriai kora keresztny r hatrozottan emlti, hogy miutn a Krisztus-hvk is szvesen rszt vettek a pognyok Napisten-nnepein, a dionszikon, azrt szentelte meg az Egyhz ezt a napot a keresztnysg megalaptjnak emlkezetvel. gy ltszik azonban, egyes keresztnyek tovbb is Dionszosz Isten nnept lhettk meg karcsony napjn, mert Szent goston kemnyen inti hveit, hogy „ne a Napot nnepeljtek ezen a napon, hanem Azt, aki a Napot teremtette”. S mg Nagy Leo ppa is knytelen volt 450 krl rdgi praktiknak blyegezni azt a hiedelmet, mintha a keresztnyek karcsonykor az j Nap megszletst nnepelnk meg. vszzadokig tartott, amg Dionszosz, vagyis Diony-zsz (az jra led Zeusz) emlke elhalvnyult, de mg akkor is megmaradt a dionszik nnepnek sok rszlete: a misztriumjtkok (amelyek helybe aztn az Egyhz a karcsonyi psztorjtkot tette: ebbl eredtek az jabb kori misztriumjtkok) s a vigadoz dionszikus krmenetek, amelyeknek emlke a magyar regsknl, a szlv koledlknl, az olasz befana-nnepjrknl s a germn Julklapp falujrinl maradt meg.
Ltjuk teht, hogy a karcsonyi nnepkr december 25-tl janur 6-ig terjed (st bizonyos vonatkozsban mr a december 6-i Mikuls-nap is beletartozik), s magban foglalja karcsony jjelt, az jvi ajndkoznapot s a Vzkeresztet. Maga a karcsonynnep kt napot lel fel: december 25-t s 26-t. Ezt a kt napot a leghatrozottabban az angol nyelv vlasztja kln. Az els napot Christmas-Day-nek, a msodikat Boxing-Day-nek hvja. Az els sz eredete vilgos. Voltakppen gy hangzik: Christ-Mass, ahol a msodik sz a mise angol fordtsa. A karcsonyi mise tudvalevleg a katolikus liturginak egszen egyedlll rtusa, hiszen ezen a napon a pap hrom mist mond egymsba fondva (Jzus testi, lelki s feltmadsi jjszletsnek emlkezetre). Mr aztn furcsbb a Boxing-Day rtelme. Box angolul skatulyt jelent: az adott esetben az ajndkokat tartalmaz skatulyt. Az angolok ugyanis ezen a napon intzik el azt a szokst, amelyet mi rszben karcsony estjn, rszben pedig jvkor szoktunk elvgezni: hozztartozink megajndkozst, valamint a hzmesternek, lmpagyjtogatnak, levlhordnak, kmnyseprnek sznt juttatsokat, szval a „B. U. . K.” krl lejtszd zsebbeli opercit.
Karcsony = koldulnap
Ez az ajndkozsi divat a grg dionszik rmai utdainak, a szaturnliknak abbl a szoksbl eredt, hogy ezen a napon a rabszolgk tmegesen vonultak fel gazdikhoz s azok bartaihoz, boldog jvet („Calendae”) kvntak, s ennek fejben ajndkokat kaptak. Ez a calendae-kvns, „Kalendls” megmaradt a Balkn szlv npeinl, s a mi falvaink is tvettk „koledls”, vagyis „kolduls” nven. Volt azonban ennek az nnepkrnek egy msik jelentsge is. Ugyanis ekkor vlt vrl vre esedkess a papi tized, latin nvvel a „decima”, azaz magyarosan a „dzsma” lefizetse. Amikor a trk rokonsg magyar ri rteg – hogy trk rokonsg volt, azt sok minden egyben kvl a trk tulajdonnevek is bizonytjk rpdtl s Szultntl egszen Tonuzobig – Magyarorszgot meghdtotta, az itt tallt szlvoknl ez a papi tized mr ltalnos szoks lehetett. Hiszen Szent Istvn s Szent Lszl trvnyeiben bven esik rla sz. A trk nyelvben viszont a keresztnyek adjt „karadzs”-nak (magyarosan „harcs”-nak) nevezik, a „tz” neve pedig trkl „on”. Vagyis a keresztny jobbgyok ltal az v vgi nnepkr tjn fizetend ad neve: „adtized”, trksen „karadzs-on” volt, amely sz aztn rajtaragadt magn az nnepen is: a „karcsony”-on. Ilyen keresztnyad emlke l tbb helynevnkben is, pldul a Sopron megyei Haracsonban, vagy klnbz Karcsony, Karcsond helysgekben (a keresztnyek ugyanis fldekben is lerhattk ezt a gyauradt).

|