
lj ide mellm…
lj ide mellm s nzzk egytt az utat, mely hozzd vezetett. Ne trdj most a kitrkkel, n is gy jttem, ahogy lehetett. Hol van mr, aki krdezett, s hol van mr az a felelet, leolvasztotta a Nap a htamra fagyott teleket. Ztygtette a szvem, de most szeretem az utat, mely hozzd vezetett.
(Csuks Istvn)

| |

Vrlak
Merengve ltem a parton,
Rm ksznttt lassan az alkony.
S a vn Duna kt partjn
Szrkesg nyugodott mln.
Egyedl reztem magam,
A szl htrafjta hajam,
S a vn Duna kt partjn
Az este leszllt mr nmn.
Vrlak. "Taln nem jssz el?"
Furcsa rzs tlttt el,
S a vn Duna kt partjn
Sttsg zporozott rm.
Indulni kszltem ppen,
Mikor meghallottam lpted,
S a vn Duna kt partjn
Kigylt a lmpaszivrvny.

| |

A VERS
A villm sem l sokig,
fnyben magnyosan,
csupn addig, mg elrhet,
felhtl az els fig,
mellyel egyeslni vgyik.
A vers maga is olyan.
Fnyben magnyosan addig l,
ameddig lhet,
felhtl elr a fig, indul tlem,
s meglel tged.

| |
„Azrt van sr, hogy vigasztald,
hez, hogy terts asztalt.
Azrt van seb, hogy beksse kezed,
Vak, elhagyott azrt van, hogy szeresd!
Azrt van annyi rva, ldztt,
Hogy oltalmat nyerjen karod kztt.
Az irgalmat knok fakasztjk,
Mlysg felett van csak magassg.
Ha ms gytrdik, vrzik, szenved,
Azrt van, hogy megmutassad,
Mennyi SZERETET van Benned!”

"A vgtelenhez mrve nem is lteznk,
A csillagvek rin egy perc az letnk.
Az ember nmagban semmit sem r,
Ha nincsen bartunk, elvisz a szl."
| |

"Amikor gyenge vagy,
akkor vagy a legersebb.
Amikor semmid sincs, tid
az egsz vilg.
Amikor vgkpp elbuktl,
s gy rzed, mr nem bukhatsz
albb, akkor mr csupn
egyetlen shajts a gyzelem.
Egyetlen shajts.
Shajts!
Fjd ki a levegt,
ereszd el a ktsgbeesst,
ereszd el dhdet,
ereszd el a grcss akaratot!"

| |


AZ N SZIVEM
Az n szvem jtszik,
ingemen tltszik,
msik szvvel tndrkedik
hajnalhasadsig.
Szlettem, felnttem
durva gaz-erdben,
virg vagyok, attl flek:
csaln lesz bellem.
Szaporodik vem
fnyben, gdrgsben,
ecetrt kell elcserlni
minden dessgem.
(Nagy Lszl)

„Az Isten az egyszersg,
Unja a tlsgos jkat,
Unja a nyugtalanokat
S a sokszer, nagy lmodkat.
Az Isten engem nem szeret,
Mert n sokig kerestem,
Mg meg se leltem s akkor is
Ktdtem, vele s versenyeztem.
Az Isten van valamiknt:
Minden Gondolatnak aljn.
Mindig neki harangozunk
S h, jaj, n ott lk a baljn.”
(Ady Endre: Az Isten baljn)




Halk, bnatos szks
Halkabban daloljatok,
szaki, vndor dalok,
Hirtelen, ksza dalok,
Szl-viharok.
Ma jnius van
S kiss bsan
Jttem el valahonnan.
Jjszakt se mondtam.
Meleg, vihartalan
Nyrban
Tettem be oda a szvem
S a lbam
S szeretnm kivonni ket,
E hamar lpegetket.
Halkabban daloljatok,
szaki, vndor dalok,
Hirtelen, ksza dalok,
Szl-viharok.
(Ady Endre)

J jszakt
Falon az inga lass fnye villan,
Oly ttovn jr, szinte arra vr,
Hogy gyam mellett kattanjon a villany,
S a sttben majd boldogan megll.
Pihenjnk. Az lomba merlnek
J dolga van. Megenyhl a robot,
Mint ahogy szpen slya vsz a knek,
Mit kegyes kz a mly vzbe dobott.
Pihenjnk. Takarmon pr paprlap.
Elakadt sorok. Trstalan rmek.
Megsimogatom ket halkan: rjak?
s kicsit fjn shajtom: minek?
Minek a llek balga fnyzse?
Aludjunk. Msra kell ideg s vel.
Jzan dologra. Friss tlekedsre.
s rossz robotos a kskel.
Mi haszna, hogy paprt mr j egyprat
Bertam? Bolygott rajtuk bs kezem
A tollra dlve, mint botra a fradt
Vndor, ki havas pusztkon megyen.
Mi haszna? A sok tveteg barzdn
Hov jutottam? s ki jtt velem?
Szeld dalom lenzi a garzdn
Kromkod s nyersdal jelen.
Majd egyszer... Persze...
Mskor... Szebb idkben...
Tik-tak... Ketyegj, vn, j klt-vigasz,
Majd j a kor, amelynek visszadbben
Felnk szve... Tik-tak... Igaz... Igaz...
Falon az inga lass fnye villan,
Aludjunk vagy szz vet csndben t...
gyam mellett elkattantom a villanyt.
Versek... bolondsg... szp j jszakt!
(Tth rpd)

| |

| |
|
|
|
Kalendrium 1942/3
bb 2007.01.11. 05:03
Janurtl- prilisig....

A Szerencse-Isten
Ami mrmost a janur sz eredett illeti, tudnunk kell, hogy az itliaiaknak volt egy psztor-kirlyuk, akit Zan nven tiszteltek. Ezt a latin nyelv ksbbi alakulsa ppgy Jann formlta t, mint ahogy az ugyancsak Z-vel kezdd Zeus paterbl idvel a latinban Juppiter lett. Ezt a Zan vagy Jan kirlyt a mitolgia si trvnye szerint a ksbbi korok istenn avattk t, s ketts fejjel – egy szakllassal s egy szaklltalannal – brzoltk, amelyek tarkjukkal illettek egymshoz. Ez a ketts fej (a biceps) a Napot s a Holdat, a nappalt s az jjelt, illetve a kett egyeslst kvnta brzolni. Ksbb a szaklltalan fej is szakllass vlt, s most mr gy magyarztk, hogy Jan isten-kirly voltakppen rszem, amely elre is, htra is figyel, jjel-nappal rzi a hzak ki- s bejratt. Minlfogva a kapukat most mr „janua”-nak, Jan isten hajlknak tisztelik. Kultuszt Numa Pompilius, a legenda szerint Krisztus eltt 715–672 kztt uralkodott rmai kirly, aki a rmaiak egsz vallsi lett megszervezte, ptette ki. A monda szerint Jan isten-kirly egykori palotja az egyik rmai dombon llott, amelyet az tiszteletre Janiculusnak neveztek el. Numa a Jan isten kultuszt mg tovbb fejlesztette, amennyiben a rmai Forumot, amely jelkpesen a latin npcsald otthona volt – hiszen itt gett a latinok rk hzi tzhelye –, odavezet kapukkal ptette krl. Ezek voltak az gynevezett „jani”, vagyis Janus-vek. A legrgibb ilyen Janus-kaput, amely a tglagethegy aljban a Suburrbl (vagyis az Alvrosbl) a Forumra vezetett, klnleges Janus-kultusz szkhelyv tette. Itt lltottk fel az isten rcszobrt, s ennek a kapunak mlysges szimbolikus jelentsget adtak a rmai np letben. Ha ugyanis a rmai haderk kivonultak a vrosbl az ellensg el, akkor ezen a kapun keresztl meneteltek kifel. Ilyenkor ki kellett a szimbolikus kapu szrnyait nyitni. A nyitott Janus-kapu hbort jelentett teht. Mrpedig igen rossz eljel lett volna, ha ezt a kaput bezrjk, mieltt a hadsereg visszatrt. A hbors llapotot teht ltalban a nyitott kapu, a bkt a zrt kapu jelentette.
Janus isten-kirly (akinek nevrl s foglalkozsrl ksbb ltalban minden kapust „janitor”-nak neveztek) ilyenformn minden kezdsnek, minden kezdetnek lett a szerencseistene. Idvel pldul mr a vilgegyetem teremtjnek is t tartottk, s mindenesetre az emberi szlets vdjv is t tettk meg. Felesget is adtak neki, Dea Jana, vagyis Diana, a Hold istennje szemlyben.
Mint a kezdsek vdistene, a hajnali rkat neki szenteltk, s elneveztk Pater Matutinusnak (a Hajnal atyjnak). Numa Pompilius pedig, amikor az addigi tz hnapos vrl ttrt a tizenkt hnapos vre, az esztend els hnapjt is neki szentelte, „Mensis Januarius” nven. (A tz hnapos esztend emlke pedig tovbbra is megmaradt: az v ngy utols hnapjt mig is „hetedik, nyolcadik, kilencedik s tizedik”, vagyis „Septem, octo, novem, s decem” szmjegy hnapoknak hvjuk). Mi mr csak rviden „janur”-knt ismerjk, s kzben elfelejtkeznk az reg latin szerencseistenrl, akinek hnapja fknt a hzassgktsekre volt alkalmas, amirt is az attikai grgk a janurt egyenesen „gamlion”-nak, „nszi hnapnak” neveztk. A janurban szletett gyermekek pedig rkltek valamit a rgi misztikus Szerencse-Istentl: a pennsylvaniaiak szerint az ilyen gyermekek klnsen hajlamosak arra, hogy llekltkk legyenek.
A tisztuls hnapja
A februr valamikor az v utols hnapja volt, s ezrt ragasztottk hozz a szknapokat. Az v utols hnapjban pedig illett az embereknek maguknak is megtisztulniok, msrszt az elhunytak tisztulst is elsegtenik. Ezrt a hnap msodik felt az ilyen tisztulsi nnepek jellemeztk. Innen szrmazik a „februr” nv is. Brmennyire kzelfekv lenne is a lz latin nevvel, a „febris”-szel kapcsolatba hozni ezt a rendszerint egszsgtelen, nedves hnapot, a sz mgsem innen, hanem a „fibr”-bl (a nmetben ugyanez a klnbsg megvan a lzat jelent Fieber s a brhulladkot jelent Fiber kztt), a brrostok nevbl ered. Mgpedig egy igen furcsa latin npszoks kapcsn, amely a tisztulssal, fknt az asszonynp megtiszttsval fgg ssze.
Februr 15-n ltk a rmaiak a Lupercalia nnept, amelyen rendszerint egy kecskebakot vagy hm kutyt ltek le ldozatul. Az nnep vgn a kecskebak lefejtett brt szjakra hasogattk, s aztn ezekkel a szjakkal a kezkben vgigrohangsztk a vrost, s ahol nre bukkantak, a szjjal vgigvgtak rajtuk. Ezeket a szjakat fibrnak (brhulladknak) hvtk, majd ltalban minden, az nneppel kapcsolatos tisztulsi eszkzt „fibru”-nak vagy „febru”-nak hvtak. Kln igt alkottak ebbl a szbl: „februo”, annyit jelentett, hogy „tisztt” (persze vallsos rtelemben), „meglakol”, „elgttelt ad”. St a mithomn rmaiak termszetesen kln istensget is alkottak a szbl, Februus istent, az elhunyt lelkek vagy ltalban az alvilg istent, akit aztn a grg Plutval azonostottak. Ennek az istennek szenteltk aztn ltalban a „tisztuls” (vagyis ms latin szval: a „purgatorium”) fogalmt.
A Mensis Februarius, vagyis a „tisztuls hnapja” – a dolog termszetbl folyan – ltalban a nk hnapjv lett, amelyben a frfinak „elgttellel” tartoztak a maguk termszeti gyengesge miatt. Ezek az sszefggsek aztn ltalban termkenysgi hnapp tettk a februrt, s az ekkor lt Lupercalia-nnep is ilyen rtelmezst kapott.
Az Egyhz, mint minden antik hagyatkba, ide is bekapcsoldott, illetve szublimlta az tvett rgi fogalmakat. Februr msodikn li meg a „Boldogasszony tisztulsa” nnept (a gyertyaszentelt, amelyet 494-ben Gelasius ppa alaktott t a Lupercalikbl, spedig abban a fogalomkrben, hogy Szz Mria a Krisztus szletse utni negyvenedik napon ment a ftemplomba, hogy tisztulst g gyertya mellett lje meg). m az Egyhz ltalban februrra keltezte a legtbb ni emlknapot (a nmetek egyes helyeken mg ma is „Weibermonat”-nak hvjk a februrt). Erre a hnapra esik ugyanis Brigitta, Anna-Mria (a terhes asszonyok vdszentje), Veronika, Agta, Dorottya, Apollnia, Skolasztika, Eufrozina, Eullia, Katalin, Juliana, Eleonora, Irn, Margit s Valpurgisz emlknapja.
Az angolok is Wives–Fest–Day-nek hvjk februr msodikt. A npszoksok pedig Eurpa-szerte tipikusan asszonyhnapp avatjk februrt. A vnkisasszonyok htra ajtszrnyat ktnek, s gy kergetik ket vgig a falun. A lnyok killnak a kapukba, s gy vrjk a kezkben szjjal futkos legnyeket: odatartjk a htukat vagy tenyerket, s ettl a szimbolikus verstl termkenysget vagy legalbbis frjet remlnek. Kln asszonynnepeket is lnek sok helytt ebben a hnapban, s az ilyen nnepekrl a frfiakat szigoran kizrjk. Azok csak estre kerlhetnek el, vacsorhoz, amelynek vgvel az asszonynp lbe veszi a frfijt, s elviszi az asztaltl, ha brja, egszen az gyig.
A hbors hnap
Abban az idben, amikor az v mg tz hnapbl llott, az v els hnapja a
mrcius volt. Illett, hogy ezt, a Rmt alapt Romulus kirly legends atyjrl, Marsrl nevezzk el, akinek neve ezt jelentette: „a ragyog”, „fnyes”, s gy nyilvn valamilyen Napistensg lehetett, a tavasznak, vagyis a termszeti v kezdetnek istene. A mrcius hnap els napjt tartottk az szletsnapjnak, s papjai, a Salii ezen a napon fegyvertnccal nnepeltk nvad istensgket. Ezek a papok ppen errl a tncrl, az ugrlsrl kaptk nevket: („salio” latinul a. m. „ugrl”, „tncol”), teht olyasfle szerzet lehettek, mint a mohamednoknl a tncol dervisek. srgi dalaiknak, amelyeknek szvegeit mr k maguk is alig rtettk, nhny tredke megmaradt: ezek a legrgibb latin nyelv ismert maradvnyai.
Mivel a rmaiak hadjrataikat rendszerint a melegebb idjrs bekvetkezsvel indtottk meg, kzelfekv volt, hogy a tavaszisten nnepe egyben a hborskods istensgv is lett: a „ragyog” Mars hamarosan a harc istenv lpett el, akinek fegyvereit ppen ezek a Salii-papok riztk templomukban, s a tavaszi krmeneteken vagy pedig ltalban a minden hbort megelz krmeneteken ezeket a pajzsokat, lobogkat (labarum) hordtk krl. Ugyancsak ezeken a tavaszi nnepeken ldoztk fel Mars istennek a fld zsengit, s ilyenkor ltk meg a Ver sacrumot, a Szent Tavaszt. Az nnep lnyege az volt, hogy Marsnak ldoztk a nvnyzet zsengjt, az llatok fiataljt s az emberisg ifjsgt, spedig azzal, hogy a fiatalokat kikergettk a Vrosbl, az orszgbl: menjenek maguknak hborval j hazt szerezni. Tbb itliai trzsnek leteleplse az Appennini-flszigeten ennek a Ver sacrumnak volt ksznhet.
Mars szletsnapjn, a Mensis Martius elsejn, megjtottk az elzleg eloltott rgi hztzeket is: j, hatalmas, friss tzeket gyjtottak a tzhelyeken, s fknt a Forum legfbb tzhelyn (innen maradt fenn Eurpa egyes vidkein a tavaszi mglyk gyjtsnak szoksa). Az j tzn kenyeret stttek, amelyet a katonk – Mars Isten legkzvetlenebb hvei – kztt osztottak szt. Ez volt a Martis-panis, vagy panis Martialis, a katonakenyr, amelybl utbb a – marcipn lett, vagyis az egyik legfinomabb dessgfajta. (Egy msik katonakenyrfle ppen fordtott utat tett meg. Ugyanis a rgi osztrk idkben volt egy K. k. Verpflegskommission, a hadsereg elltst irnyt bizottsg, amely egysges katonakenyeret juttatott a hadseregnek. Ennek a kenyrnek „Kommissionsbrot”, majd rvidebben „Kommissbrot” volt a neve. S mivel rendszerint nem valami nycsiklandoz eledel vala, azrt a bakk ltalban mindent, ami nem volt j, „komisz”-nak neveztek el. Amg teht a rmai kzember kenyerbl finom csemege neve lett, addig az osztrk rmdia kenyerbl a magyar np szjn a „hitvny” jelzje lett.)
Mars hadisten emlke mr rg kiveszett a mrcius h fogalmbl, de a tl elmlsnak, a tavasz megszletsnek nnept mg mindig a mrcius fogalmhoz kapcsolta az emberisg, s ennek megfelel babons szoksokat fejlesztett ki mrciusban. gy mrcius 15-n, a hrneves „mrcius Idusn” ltk meg Itliban az Anna Perenna nnept, aki eredetileg valsznleg valamilyen holdistenn lehetett, s nnepe az rkk kihuny, majd jra feltmad jjeli istennt dicstette. Ebbl formldott ki az Esztend vnasszonynak nnepsge, akit mrcius 15-n nneplyesen elgettek (nlunk is megvan a nyoma az gynevezett kiszehords szoksban), s az olaszok mg ma is elgetnek (bruciar la vecchia = elgetni a vn banyt). Innen aztn persze mr csak egy lps volt, hogy az Anna Perennban egyltaln valamilyen jjeli dmont, vn boszorknyt lssanak, akit el kell getni. Kvetkezskppen aztn mrcius 15-e egyltaln a boszorknyok nagy napja lett, akik ezen a napon ktztt seprnylen lovagolnak fel a magas hegyekre (Blocksberg), hogy ott megljk a „boszorknyszombatjukat”. gy lett mrcius tizentdike ltalban a nyugtalansgok bknapjv.
A szerelem hnapja
Ha a mrciust Romulus atyjnak, Marsnak szenteltk, csak mltnyos volt, ha a rkvetkez hnapot, prilist, Mars kedvesnek, Venus-istenasszonynak dedikltk, annl is inkbb, mert hiszen a naptrt reforml Julius Caesar a maga csaldjnak sanyjt tisztelte ebben az istenasszonyban. Mrpedig Venus mellkneve „aprilis” volt. Ez a sz az „aperire”, „megnyitni” (tulajdonkppen ad-parire) igbl ered. Venusszal kapcsolatban eredetileg a szlsi aktusra vonatkozott ez a „megnyits”. Mint naptri fogalmat aztn gy magyarztk, hogy ezen a napon hivatalba lpett konzulok, akikrl teht magt az illet esztendt elneveztk, hivatalosan „megnyitottk” hivatalba lpsk napjn, „Aperilis” vagy „Aprilis” elsejn az esztendt.
Hogy a szlst elmozdt s a tavasz jraszletst jelkpez Venus asszonynapjbl, az prilis elsejbl, hogyan lett a Bolondok napja, arra nzve igen sok megfejtsi ksrlet van; valljuk be, egyik sem meggyz. Tudjuk, hogy klnbz neveket visel ez a nap. Angliban „All fools Day” („minden bolondok napja”), Franciaorszgban „poisson d'Avril”, (prilisi hal), Olaszorszgban hasonlan „il pesce d'aprile”, Nmetorszgban „Narrentag” a neve. A szlv terleten egszen az jabb idkig ismeretlen volt ez a npszoks, s nlunk is csak jabban honosodott meg. Az rdekes az, hogy Nmetorszgban is csak 1631 ta ismerik. Ha nem lennnek bizonyos naptri nehzsgek, taln mg leginkbb az itliai Saturnalikbl szrmazott kzpkori „Bolondnnep”-re lehetne visszavezetni, amelyet a kzpkorban „festa stultorum” vagy „follorum” nven emlegettek. A baj csak az, hogy ezt a napot, amelynek els nyomt a 12. szzadban fedezzk fel, nem prilis elsejn, hanem december 28-n (az Aprszentek nnepn) vagy pedig jv napjn ltk meg. Mert egybknt sok lehetsge van a ktfajta npszoks sszefggsnek. Hiszen a bolondnnepen a dikgyerekek gyerekaptokat, gyerekpspkket s gyerekppt vlasztottak, akik a templomokban rendszeres liturgikus szolglatot vgeztek s krmeneteket tartottak. Az nnep mind szabadosabb formt lttt, mind durvbb szveg dallamokat nekeltek hozz, st mr lasciv tncokba is elfajult a dolog. Miutn egy idben mr nemcsak a gyerekek, hanem az alsbb szerpapok is rszt vettek ezeken a bolondrikon, kln nevet is kapott az nnep: „festum hypodiaconorum”. A ppk, a pspkk, a francia s a spanyol zsinatok mr a 13. szzad ta tilalmaztk ezt a vallst gyalz szokst, amely azonban tovbbra is fenntartotta magt, fknt francia fldn, gyhogy a Sorbonne-nak mg 1544-ben jabb tilt rendszablyokat kellett kibocstania, st mg a dijoni parlament is foglalkozott vele 1552-ben.
Ismtlem: nem tudom az jvi s az prilis elsejei bolondnap kztt az sszefggst rekonstrulni. Mindenesetre feltnik, hogy az utols franciaorszgi tilalmakkal krlbell egy idben, 1538-ban jelentkezik nmet fldn egy furcsa npszoks, amely taln tmenetet jelenthetett a ktfle bolondnap kztt. A mondott vben ugyanis az augsburgi orszggyls prilis elsejre nagy valutarendezst tztt ki: ezen a napon kellett volna a szerfltt megromlott pnzeket j, rtkesebb pnzekkel becserlni. Erre a napra risi spekulcikat akartak a bennfentesek vgrehajtani. S amikor aztn az prilis elsejei valutareform mgis elmaradt, a spekulnsok alaposan rfizettek manipulciikra, minlfogva kzrhej trgyv lettek. Ettl fogva prilis elsejt a nmet terleten „az elbolondts napjnak” emlegettk.
Az prilisi trfa persze nem mindenkor sikerl jl. ppen Magyarorszgrl van egy 1891-i adatunk, amikor is az ilyen idtlen trfa ugyancsak tragikus kvetkezmnyekkel jrt. Valamelyik magyar vidki vrosban kt n, az anya s lenya, ngyilkoss lett, mert egyik ismersk prilis elsejn levelet rt nekik Budapestrl, hogy az itt katonai szolglatot teljest fia, illetve btyja, haditrvnyszk el kerlt. A trvnyszk hallra tlte a fit, spedig azrt, mert – lekopott a cipsarka!
Ennl mr istenesebb a magyar gazdnak az a rgi elrsa, hogy mheit prilis elsejn vagy pedig prilis els hetben, lehetleg szerdai vagy cstrtki napon eressze ki els rptkre, mert gy lesznek mhecski abban az esztendben szorgalmatosak, kvrek s elevenek.

| |
|
|
|
Ha tetszik portlom, zenj nekem!
Szeretettel visszavrlak!
Ha nem tetszik,srgsen keresd meg a kperny jobb sarkban a piros X-t.
"Az illemet otthonrl hozzuk magunkkal!"
| |

Tovbbi idzetek...
Tovbbi idzetek...

NINCS PNZED TINTAPATRONRA?
..KATT IDE!..


Tanulj meg nemet mondani! Tbbet rsz vele, mintha beszlnl latinul.
Charles Haddon Spurgeon
Egy embert szeretni azt jelenti, hogy olyannak ltjuk, amilyennek Isten gondolta.
Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij
A legtbb utnzt az utnozhatatlan csbtja.
Marie von Ebner-Eschenbach
Senkit s semmit nem ismerhetnk meg igazn, ha nem szeretjk. (...) Aki a szve gykerig nem szeret valakit, azt nem is ismerheti meg. Addig terjed az ismeretnk, ameddig a szeretetnk.
Gykssy Endre
Akkor j embernek flben szakasztani dolgt, mikor mg szolgl a szerencse.
Faludi Ferenc
Kt nagyon klnbz ember is megtanulhat harmniban lni egymssal, ha felismerik, hogyan hozzk ki a legjobbat a msikbl. Ez a szeretet jutalma.
Gary Chapman

| |
KREATV ALAPANYAGOK MEGVSROLHATK |
| |
HA VAN KEDVED,KSZTS TE IS S PLYZZ!! Itt: |
| |
SABLONOKAT, MINTKAT A KPESLAPKLDIMBEN BVEN TALLTOK! |
| |
Tovbbi idzetek...
Tovbbi idzetek...





Ma csak lvezd az letet,
rlj, aminek csak lehet!
Dallal kszntelek tged,
pohr csendl, Isten ltet!
Dupla Kv
J tett helybe jt vrj.
Eged legyen borutlan isten arcz,
Szved nyugalmasan mosolygja meg
Tndr vek` malaszthoz sort.
Ezt kivnom nevednek nnepn
Rvid de tiszta szv-fohszomul.
Nagy Imre
Amit az ember nem rt, azt csodlja.

| |

Ddol
Felhv foszlott az erd,
sprik nyers szelek.
Heggy tornyosult a felh.
Hol keresselek?
Korhadt tnkn ldglek,
nyirkos fk alatt.
Nem tudom mr, merre trjek,
honnan vrjalak.
Virrasztom a fk tvben
szunnyad telet.
neklek a vaksttben
lmpsul neked.
(Rab Zsuzsa)
| |
Mindenki magnyosan ll a fld szvn,
tdfve a nap egy sugartl:
s mr itt is az este.

Tenyeremre tettem a lelkem:
Nzd meg, milyen szp szz lt veg!
De gymntokat szedett el,
Mert az embert sose rti meg.
| |

Egy szenvedly margjra
A tengerpartot jr kisgyerek
mindig tall a kavicsok kzt egyre,
mely mindrktl fogva az v,
s soha senki ms nem is lenne.
Az elveszthetetlent markolssza!
Egsz szve a tenyerben lktet,
oly egyetlen egy kezben a k,
s vele is olyan egyedl lett.
Nem szabadul mr soha tbb tle.
A vznek fordul, s messze elhajtja.
Hangot sem ad a nma szakts, s
egy egsz tenger zgja mgis vissza.
Pilinszky Jnos

| |

SZELIDTS MEG
Szeldts meg szavaiddal,
hogy higgyek a szavaidban,
szeldts meg tekinteteddel,
hogy szemedbe nzhessek,
szeldts meg kezeiddel,
hogy mg egyszer
megfoghassam kezedet,
szeldts meg mosolyoddal,
hogy mosolyogjak mg rd,
szeldts meg magnyoddal,
hogy feloldjam magnyodat,
szeldts meg, hogy n is
megszeldtselek.

| |



Csodlatos este
Volt egy csods este
mikor gyertyafny leste
hogyan bkolt egymsnak
kt szerelmes teste.
A fl gynyr altja
Nztk, ahogy vallja
szemnk a szemnkbe
egymst hogy akarja.
Majd sszebjtunk lassan
lelt jfekete paplan
flts s vad hiny
volt minden pillanatban.
Nem volt, se nyr, se tl, vagy jjel
csak csods szenvedllyel
leltk Szerelmnk
furcsa titkos kjjel.
De elmlt minden szpen
s mr csak, szp szemeid krem
lgy mellettem mindig,
mert nlkled semmi,
nlkled vgem.

| |
DES 
des, e sz jelenti az letet,
des, te, vagy aki kell nekem,
des ne menj el mellettem,
des szeress, kellesz nekem.
Kellesz nekem, testileg-lelkileg,
Kellesz, a lelkem had gygyuljon meg,
Kellesz,
had rezhessem magam embernek,
Kellesz, mert nagyon szeretlek.



EGYSZER LET
Tanulok blcs, egyszer letet,
nzem az gboltot, Istenhez esdve,
s hogy elcsittsam riadt szvemet,
sokig elcsavargok minden este.
Szraz lapu zrg a domb alatt,
sz lankasztja az g berkenyket.
n verseket rok, vidmakat,
rlad, ml, ml, gynyr let.
Hazamegyek. Megnyalja kezemet
lgy szr macskm, enyhlten dorombol.
s nzem a tavi frsztelep
ormn kigyl fnyt az ablakombl.
A csendet csak ritkn zavarja meg
a glya, ahogy leszll az ereszre.
s hogyha az ajtt megzrgeted,
taln mr fel sem figyelek a neszre.
(ANNA AHMATOVA)
(fordtotta: Rab Zsuzsa)

Nem vagyok lngoszlop,
se magamat Teremt,
se befel fordul,
se lrmat hirdet,
Nem vagyok megvlt,
se zsoltrt nekl,
nem vagyok Gonosz,
s nem vagyok szeret,
nem vagyok r,
se vezet Psztor,
Semmi vagyok,
de az legalbb szzszor!




Lgy
tavaszi
zsongs!
de pillanat!
Bvlj el buja illatoddal,
ringass el des brndokkal,
s hozd el nkem az jjszletst!
Knny-tban szunnyad szp remnyem,
jgbe zrtan rzi
sszetrt szvem a fagyos tl.
Bnatba burkolt vndor-lelkem
mgis knny
bredst.

A csillag-ablakok
Valamikor gy hallottam
aprlpt kiskoromban
nagyanymtl, ki csodkbl
blcs papoknl tbbet ismert,
hogy a csillag fnn az gen
kis lyukacska, cifra ablak,
melyen ltal angyaloknak
szent karai rnk nevetnek,
s a Nap az r lt-hza,
a Hold pedig Mri,
mi Urunknak szent Anyj,
aki el nem hagyna minket --
Nagyanym mg arra intett:
hogyha meghal, gre lessek,
nagysugar csillagocskt
Tejt-szlben megkeressek,
mert remli, nki is jut
egy kis ablak mennyek aljn,
merthogy mindig szeret engem,
tvolbl is vigyz majd rm,
s meggri mr elre,
gy kinyitja, olyan tgra,
hogy az egek fnyessge
lngot vet az jszakba -
- ha j leszek, egy sugarat
elkr szemem bogarba.
(Szent-Gly Kata (zitus))



| |

| |
|
|